Thursday, September 8, 2011 | By: Luna Biru

Sekeping kad raya berharga



Aku ingatkan, dalam era teknologi ni, aku tak akan lagi menerima kad raya dari murid macam waktu aku mula-mula posting jadi guru dulu. Tapi, kehadiran sekeping kad raya waktu pulang sekolah tadi melenyapkan segala kejengkelanku pada dunia teknologi yang sudah merenggut salah satu makna hari raya dalam hidup kita. Sungguhpun kehadiran kad raya ini agak terlewat, namun ianya sangat bermakna pada aku.

Kad ni aku terima dari seorang murid perempuan aku dari kelas tahun 5. Entah di mana silapnya, kami sering bertengkar kerana hal-hal yang remeh. Ah...wajarkah kugunakan terma bertengkar dengan murid? Tapi dalam kes ini, mungkin terpaksa aku kecualikan.

Sebenarnya aku tak berapa tahu sangat kenapa aku dan budak ni selalu bertengkar. Cuma, aku rasa dia terlalu cuba menjadi seseorang hingga selalu cuba menerobos segala jalan untuk mencapai kejayaan dalam masa yang singkat. Aku memang anti sangat dengan sikap sebegini. Dan, bila melihat karakter itu ada dalam diri muridku, aku jadi cuba untuk mengubahnya dengan caraku sendiri. Tapi, mana mungkinlah kita bisa mengubah manusia dengan cara yang drastik. Dia tidak dapat menerima caraku sementara aku juga tidak dapat menerima perlakuannya. Akhirnya, kami jadi sering bertengkar. Memang silapku terlalu memaksa dia menjadi diri sendiri. Sedangkan dia merasa kurang selasa menjadi dirinya dan cuba memakai topeng orang lain untuk membuatnya lebih berkeyakinan diri.

Sebenarnya lagi, waktu sesi majlis bermaaf-maafan sebelum raya dulu kami sudah setelkan perkara ni. Dia menyalam tanganku memohon maaf sebba selalu buat aku marah. AKu pula waktu itu terus saja memeluknya dan mengatakan padanya bahawa aku tidak bermaksud untuk selalu menjadi manusia pemarah dalam hidupnya. Rupanya, dalam masa yang sama, dia ada mengirimkan kad ini untukku. Hanya saja aku lewat menerimanya kerana dia meletakkannya di atas mejaku sementara aku pula tidak singgah ke mejaku waktu pulang sekolah. Aku baru menerima kad ini waktu sekolah dibuka semula Isnin lalu.

Saat aku menulis artikel ini, aku masih belum berkesempatan menemukan dia. Padahal tadi, aku beberapa kali ke kelasnya saat mereka mengadakan jamuan hari raya. Kesibukan mengurus itu dan ini membuatkan aku lupa untuk menyegarkan kembali salam maaf kami.

Aku mahu bertemu dengannya pada Isnin depan. Aku mahu beritahu padanya bahawa dia sebenarnya sangat unik dan berpotensi besar dalam bidang yang diminatinya. Apa yang perlu dilakukannya hanyalah menyanyangi dirinya sendiri. Dia tidak perlu menjadi orang lain semata-mata untuk berjaya. Kejayaan itu, pasti akan datang sendiri sekiranya kita bersungguh mencapainya dengan jalan yang lebih ikhlas.

Kepada Ellysa, teacher sayang padamu.

0 comments:

Post a Comment