Tuesday, September 20, 2011 | By: Luna Biru

Empati untuk sahabatku

Dulu cikgu aku ada cakap; merasa simpati dan empati itu jauh bezanya. Simpati adalah perasaan yang dimiliki oleh semua orang, tapi hanya orang yang istimewa mampu merasa empati. Dan, untuk menjadi seorang manusia yang unggul, sensitiviti amat penting dalam melakar sebuah empati dalam diri.

Aku mahu menjadi manusia unggul. Haha...sakastik memang. Tapi dari situ aku mula belajar untuk menjadi manusia yang lebih prihatin dan meningkatkan rasa empati dalam diri aku. Aku mahu jadi manusia yang bukan saja merasa simpati pada kesedihan orang lain tapi juga menghayati kesedihan mereka seolah-olah akulah mereka. Bukankah itu juga ciri yang perlu ada dalam diri seorang guru? Juga seorang penulis, barangkali.

Lalu ke'empati'an yang kudidik baik-baik dari dulu itu mencambah-cambah hari ini bila aku membaca jurnal peribadi seorang rakan. Maaflah aku tak link kan blognya di sini takut nanti dia kecil hati. Ringkasnya, dalam diarynya dia menulis bahawa cintanya ditolak lagi kali ini, untuk ke sekian kalinya oleh si pencuri hati. Rakanku ini pun sebenarnya sudah seusia denganku maka memang berhaklah bagi wanita sepertinya memiliki cinta. Pernah dia berkata padaku bahwa mungkin dia adalah antara manusia yang tidak beruntung soal cinta. Kisah cintanya pasti akan terputus di tengah jalan atau malah layu sebelum sempat berkembang.

Kenapa?

Entahlah. Perlukah melutut menagih cinta? Atau memulakan langkah dulu biarpun harus dikecam bagai perigi mencari timba? Perlukah mandi 7 jenis bunga di bawah jambatan di sinar rembulan malam? Perlukah ke bomoh mencari penawar? Atau, solat hajat agar dipermudahkan urusan?

Kepada sahabatku, kalau kau membaca ini, ketahuilah bahawa aku sendiri sudah kehilangan kata-kata untuk memujukmu. Kalaulah boleh, aku sendiri yang mau tampil dan memberitahu jejaka buta itu bahawa kau begitu mengasihinya. Tapi yang hanya mampu kulakukan hanyalah berdoa untukmu. Semoga doaku diangkat Tuhan ke langit dan segera dimakbulkan. Aku ingin sekali melihat kau bahagia, sepertimana kau melihat bahagiaku. Kau berhak memiliki segalanya di dunia ini.

Aku sayang kau.
Tabah ya. 

0 comments:

Post a Comment