Saturday, December 1, 2012 | By: Luna Biru

War Memorial II, Labuan

Alkisahnya, tahun 1986 abah bawa kami ke sini untuk menikmati hujung minggu yang sangat bermakna bagi abah. Abah jenis Family man jadi pantang masa terluang pasti dia akan bawa kami berlibur. Dulu abah takutkan kami dengan cerita kononnya di tempat ini tertanamnya seramai 3.908 mayat-mayat askar perang yang kebanyakannya Australia, British dan India di sini. Ada juga mangsa tahanan perang dari Borneo dan Philipins yang dikubur di sini. Selebihnya pula tidak diketuai (Known Unto God). Malam-malam, kata abah, roh-roh tersebut akan bangkit dan berkeliaran lalu bertempur balik macam waktu zaman perang dulu. Hi...takutnya. Aku membayangkan begitu banyaknya mayat tertanam di bawah tanah ini dalam keadaan yang penuh darah dan tidak sempurna. Sayang kalau tempat secantik ini sebenarnya berhantu. Serrrrreeeem deh. Tapi kemudiannya aku dapat tahu juga yang abah sebenarnya saja buat cerita untuk takutkan kami adik-beradik. 

Memorial ini merupakan the Malaysia's largest war grave. Saban tahun tempat ini menjadi tumpuan pelancong yang kebanyakannya adalah ahli keluarga mangsa perang tersebut. Rememberance Day diadakan pada 14 November setiap tahun bagi memperingati hari yang bersejarah ini.


Lucunya, tahun 2012 ini, aku kelentong benda yang sama pada budak-budak ni. Reaksi dorang pun sama dengan aku dulu. Si Aieman pula terbayang kalau mayat-mayat ni sebenarnya dikubur dalam keadaan berdiri memandangkan jarak antara satu kubu ke satu kubu sangat dekat. 

Suatu hal yang aku patut puji tentang tempat ni adalah pengurusan dan penyelenggaraan yang disempurnakan dengan baik sekali. Tempatnya bersih dan rumputnya ditata bagai permaidani hijau. Sehelai daun kering pun tidak ada di atas tanah. Jauh berbeza dengan kubu Mat Salleh di Tambunan, bahkan kubur Mahsuri di Langkawi sekalipun. Tahniah kepada Labuan yang menepati ikon Labuan Bersih, Labuan Indah. Atau mungkin juga sebab tempat ni diselenggara oleh Commonwealth Graves Commission

Cukup setengah jam di sini dan kami pun bergerak untuk ke Muzium Marin. Katanya seorang rakan macam di Aquaria. Wah...hebat tu...jom!








Oleh sebab aku tak boleh nak sedekah Fatihah, maka aku sedekahkanlah lagu ni untuk mereka yang bergelar SOLDIER...by BUNKFACE.


0 comments:

Post a Comment