Thursday, December 27, 2012 | By: Luna Biru

Misi Kembara : Goh Tong,Genting

12 Dis 2012 (Rabu)

Hari ke-7


Kami berangkat dari Larkin Sentral, JB ke TBS seawal jam 10.30 pagi. Lagi sekali berteleku dalam bas selama 5 jam adalah pengalaman paling tidak manis, resah dan membosankan. Aku telan pil piriton sebelum berangkat dengan harapan aku tidur sepanjang perjalanan dan hanya akan bangun bila sampai di KL nanti. 

Sampai saja di TBS, kami ambil train untuk ke KL Sentral. Waktu tu, petang sudah mulai menjenguk diri beserta hujan yang renyai-renyai. Bila sudah tiba di KL Sentral, kami pun ambil lagi teksi untuk terus ke Genting. Kenapa ambil teksi? Kenapa tak ambil bas saja? Naik bas kan senang, murah lagi. Teksi charge kami RM100 tau!


KL Sentral

Kami sengaja ambil teksi sebab kami nak minta jasa baik pakcik teksi tu untuk terus carikan kami hotel di Goh Tong nanti. Hotel di Genting Highland semuanya sudah penuh secara online. Aku tak berapa tahu sangat pasal hotel di bawah Genting dan kalaupun boleh digoogle secara mudah, aku tetap tak tahu di mana lokasinya. 


Setelah melilau cari hotel, maka kami pun menginap di Hotel Elements dekat dengan Hotel Seri Malaysia. Mulanya berhajat nak ambil dua malam tapi keadaan bajet tidaklah begitu mengizinkan untuk kami terus berfoya-foya macam orang kaya. Sewa bilik kira standardlah sebab ini pun bukannya hotel berbintang-bintang. Cuma kalau nak compare dengan Hotel Seri Malaysia, rasanya Hotel Seri Malaysia lebih bagus sebab sediakan pakej sarapan. Malangnya hotel tersebut sudah penuh. 

Untuk pengetahuan korang, taman strawberry terletak berdepan saja dengan Hotel Elements  So kami pun ambil masa sekejap untuk melawat tempat ni walaupun masa tutup tinggal setengah jam lagi. Tiada apa yang boleh dibuat di sini sebab kami sudah tidak dibenarkan untuk mengutip strawberry lagi.





Setelah berehat lebih kurang, kami pun memulai misi bergila-gila menaiki sky way di tengah gelap hutan dan lebat hujan. Waktu ni aku sebenarnya sedang diserang sakit UTI yang sangat aku benci. Seram sejuk badan dibuatnya ditambah lagi dengan kesejukan genting yang menyucuk tulang. Ni mesti pasal aku kurang minum air sepanjang sesi cuti-cuti Malaysia ni.  Hampeh...




Malam ni kami tak buat apa kecuali buang-buang duit di amusement center sambil menikmati kabus malam di Genting. 30 minit lagi ke pukul 12 malam, baru kami berangkat balik guna skyway. Waktu ni baru sedar kalau cuma kami saja yang naik benda ni. Tetiba kami terhenti sekitar 5 minit di tengah hutan. Lutut pun mulai bergegar membayangkan hantu Karak ataupun hantu Amber Court datang ketuk jendela gondola kami  tengah-tengah malam ni. Atooooookui......takutnyer.....



0 comments:

Post a Comment