Sunday, December 30, 2012 | By: Luna Biru

tahajjud

Aku sebenarnya sudah lama kehilangan nikmat berbisa sebuah tidur bayi yang aman tenteram. Barangkali Tuhan sengaja celikkann mataku di sepertiga malam supaya aku boleh bangun bertahajjud di kaki bumi. Malangnya kita manusia tidak suka menyelam makna tenteram yang tidak dapat kita lihat ganjarannya secara tunai. Takut kalau doa yang ditadah lambat dimakbul lalu jasad bertindak menjadi pemungkir pada nikmat. 
Lalu aku pun akhirnya pilihlah jalan hitam. Kesannya boleh dilihat pada garis mata yang melebam dan butir-butir jerawat di pipi dan dahi. 

Oh, penat sebenarnya menjadi pemburu mimpi yang sudah disimpan bertahun-tahun. Barangkali kalau aku luang masa sehari dengan bertahajjud, mimpi itu akan segera terbang dari langit terus ke bumi. Malangnya aku terlalu kedekut dengan masa. 

0 comments:

Post a Comment