Friday, April 29, 2011 | By: Luna Biru

Bahasa menunjukkan Bangsa


Semalam, waktu buat BLOGWALKING, aku terjumpa satu blog (yang terpaksa aku rahsiakan namanya sebab aku pun tak mau kena maki) yang agak sensitif entrynya. Blog ni lebih bersifat politik dan menjurus kepada pembangkang dan keagamaan. Penulis blog tersebut juga ada menyelitkan mengenai info dan isu-isu terkini artis Malaysia dan juga kehidupan Menteri2 UMNO yang sosial. Banyak juga info yang aku dapat walaupun dah kira isu lapuk. Huhu...betul2lah aku ni ketinggalan zaman.

Sebenarnya, bukan pasal entrynya yang aku nak bahaskan di sini. Soal dia nak buat pendedahan ala-ala JERKAH macam  MAZIDUL AKMAL SIDIK tu, itu hak dia. Tapi ini mengenai masalah penggunaan bahasa yang digunakannya. Sungguhpun penulis sudah memberi amaran lebih awal mengenai imej blognya, namun aku tetap merasa yang itu sudah cukup  kuat untuk menghalalkan perbuatannya. Lebih-lebih lagi penulis menggunakan imej Islam sebagai subjek untuk menentang setiap perbuatan para Menteri dan artis yang dikutuknya. Aku cuma terfikir-fikir, kalaulah begitu caranya Rasulullah menyebarkan dakwah dulu, agaknya, aa ke orang nak percaya dengan Islam? Islam apanya kalau asyik mengeluarkan bahasa-bahasa kesat, memaki dan mencarut? Perlakuannya tak ubah macam terrorist berani mati yang kononnya berjihad untuk mati syahid. Hakikatnya, ia adalah sebuah perjuangan. Tapi maaflah, bagi aku, perjuangan sebegini tidak akan menyedarkan manusia, malah hanya membuat manusia itu sendiri semakin membenci kita, sekaligus menentang keislaman itu sendiri.

Tapi ada juga entrynya yang menyentuh jiwa aku. Bab yang ni, dia guna bahasa baik-baik. Itu aku puji betul. Aku ingat nak share. Yalah, yang baik kita ambil, yang buruk kita tinggalkanlah kan? Pandai-pandailah menapis. Apapun, bahasa menunjukkan bangsa. Kalau orang cakap bangsa Melayu suka mencarut dan memaki, betul ke?

Sengaja aku post video ni untuk tatapan bersama. Abah waktu aku kecil dulu selalu ingatkan aku part ni bila tengok filem ni.




Kalau satu hari mamat penulis blog tu jumpa blog aku dan tau aku cakap pasall dia, camana ya? Kalau dia maki aku, aku nak jawab apa? Hmmm....bangsa KadazanDusun terkenal sebagai bangsa pemaki juga ke? Huhu...itu bangsa aku tu....

0 comments:

Post a Comment