Thursday, August 4, 2011 | By: Luna Biru

Sebuah kisah di 4 Ogos...

Hari ini 4 Ogos....

Ada sesuatu di masa silam tentang tarikh ini. Sesuatu yang mengajar aku tentang makna sebuah cinta. Ia adalah sebuah hari yang telah derasnya mengubah seorang remaja nakal kepada seorang gadis yang begitu berambisi tentang cinta. Ya. Tarikh itulah...kira-kira 15 tahun lalu aku nekad menyerah perawan kasihku pada seorang jejaka yang telah merampas waras hidupku...Tidak pernah terfikir di benakku bahawa aku akan sebegitu nekad memaling harga diriku dan meletakkannya pada sekeping sampul surat agar rasa itu sampai terus ke jantung si pencuri hati.

Lalu itulah permulaannya.

Hingga kemudiannya membawa kepada sebuah perhubungan yang mengeratkan sebuah rasa yang lebih mendalam. Intim. Terlalu! Bagai nadi yang sukar berhenti berdenyut, bagai aliran listrik yang tak pernah berhenti mengalir, bagai aura yang menyejat antara bercak sebuah asmara. Bohonglah kalau aku tak merasa ghairah pada dunia baru yang sudah seharusnya basi dalam hidupku. Kukira itulah destinasi akhir hidupku. Suatu titik pencarian yang telah kucari selama ini dalam sebuah penghijrahan cinta monyet bersama sederetan perjaka yang pernah hadir dalam hidupku.

Tapi nyatanya aku sedar bahawa cinta bukanlah segalanya pada ketetapan sebuah perhubungan yang bergelar kekasih. Ada lagi suatu ruang kosong yang perlu diisi selain rasa kasih. Kesetiaan, pengabdian dan sumpah mati pun tak kan mampu mengatasi nilai kosong itu. Ia dipanggil serasi. Ya. Akhirnya aku sedar bahawa keserasian antara pasangan uda dan dara itu adalah ciri bungsu yang sebenarnya punya impak besar dalam seutas perhubungan. Kita mungkin boleh setia dengan cinta, rela berkorban demi cinta. Tapi kita sukar untuk bahagia tanpa merasa serasi dengan pasangan kita. Kekok. Itulah perasaannya. Hingga lahirlah rasa naif dan minder yang berulang kali cuba dibunuh namun hidup lagi saat mata bertentang.

Mungkin akulah manusia yang paling tidak waras kalau akhirnya kuputuskan hubungan itu setelah gagal menguasai piawai serasi seperi yang telah aku tetapkan. Alasan itu terlalu kecil barangkali, atau terlalu gila, bahkan sama sekali tidak masuk akal. Namun bagiku serasi itu penting sekali meski keserasian tidak menjamin wujudnya cinta dalam sesuatu perhubungan. Tapi seandainya kita bisa memilih, pasti kita memilih keduanya,kan? Mustahil aku tidak bisa mencari kedua bahagian itu dalam diri seorang lelaki di bumi Tuhan yang maha luas ini.

Aku masih ingat betapa terlukanya aku saat itu. Menangis bagai puteri kecil yang kehilangan bola di dalam  perigi. Mujur saja tidak ada kodok yang menyelamatkan bolaku lalu aku jatuh cinta sama kodok itu. Perih hatiku saat itu hingga aku tidak pernah terfikir bahawa aku akan bisa jatuh cinta lagi. Si perjaka berbintang leo itu pula hilang entah ke mana membawa sepotong hatiku pergi hingga berlubang hatiku menangisi onar yang ku cipta sendiri.

Namun, Tuhan telah mengukir sesuatu yang lebih baik dari imajinasiku. Bagai Adam dan Hawa yang terpisah dan bertemu kembali di Arafah, maka DIA telah mencantumkan dua bahagian yang terkoyak itu pada seorang lelaki yang entah bila muncul dalam hidupku. Akhirnya, pada tarikh yang sama, setahun selepas peristiwa itu, aku jatuh cinta lagi pada lelaki yang di dalamnya ada cinta dan serasi. Aneh sungguh perjalanan yang diukir Tuhan dalam Loh Mahfuznya. Kukira aku bakal menjadi manusia yang bakal dikutuk kerana menghancurkan hati manusia lain kerana sebuah alasan sepele. Atau, mungkin lelaki itu sudah memaafkan aku kerana akhirnya dia sendiri memaklumi bahawa alasanku sememangnya benar sekali.

Kini, cinta dan serasi sudah bertakhta dalam tiara cinta sebuah perhubungan yang telah terikat dalam waadat bersaksikan rasul dan wali. Alhamdulillah...aku telah menemukan keramat jiwaku dalam pencarian yang begitu sekejap Tuhan berikan namun penuh dengan sengketa yang menyakitkan. Lalu hari ini di sinilah aku...bertafakur dalam  meditasi dalam sendu 4 Ogos yang saban tahun kurai dalam syukur.

Syukurlah aku masih hidup untuk mengenang betapa indahnya tarikh ini....

0 comments:

Post a Comment