Tuesday, August 9, 2011 | By: Luna Biru

Cuaca panas gila di Sabah

Memang teruk betul cuaca panas di Sabah sekarang ni. Menurut sumber Kosmo! darjah kepanasan sudah mencapai 38.1 darjah celcius! Subhanallah....

Kepanasan ini cukup terasa selama dua minggu ini. Minggu lepas, stor rumah kami terbakar waktu cuaca panas ni. Mungkin sebab dalam stor tu tersimpan banyak cermin lama dan buku-buku buruk yang akhirnya membiaskan cahaya matahari. Entahlah...teori akulah...

Dan petang ni, seekor ular padang telah tersesat ke dalam rumah kami dan bersembunyi masuk dalam bilik anak dara aku. Mungkin habitatnya sudah tercemar panas melampau menyebabkan anak ular ni mencari teduh dalam rumah. Panjang juga ular ni. Seram aku tengok. Nasiblah ada my superhero abah yang berjiwa pahlawan menyelamatkan keadaan yang genting tu. 


Apa yang paling menarik sepanjang sesi memburu ular ni ialah, kami menyaksikan ilmu discovery channel secara live depan mata. Waktu ular tu cuba hendak melarikan diri, tiga ekor kucing kami mengepungnya dan sama sekali tidak membiarkannya melepasi kepungan tersebut sampailah abah datang. Bila kucing-kucing aku ni nampak abah, terus dorang blah dan tunggu depan pintu. Yang lucunya tu, dorang tunggu sampai abah buang ular tu balik ke hutan barulah dorang balik semula dalam rumah. 

Oooo....beginilah agaknya cerita haiwan membalas budi tuannya,kan? Macam sebuah kisah yang kita dengar waktu kecik-kecik dulu...

Oya, sedang blogwalking, aku jumpa blog ini. Cantik sungguh! Kalaulah aku sempat gambar semua kisah tadi, kan ke best...

Nak tau lagi kisah kucing? See more...



Ni je gambar yang sempat aku ambil dengan kamera handphone Nokia aku. Huhu...

0 comments:

Post a Comment