Wednesday, August 3, 2011 | By: Luna Biru

Resipi Cheese Cake versi Luna Biru

Terharunya aku bila my best friend Melati Atie minta aku resipi cheese cake yang aku buat semalam. Sebenarnya aku malu mau berbagi resipi ni sebab resipi aku ni pun bukannya betul sangat. Sama macam prinsip masakan aku, semuanya ada short cut. Original resipi ni aku dapat dari chef Noraini untuk kek span. Untuk lapisan cheesenya pula aku dapat dari kedai bakery tempat aku beli bahan kuih di Papar; Let's Bake. Aku namakan kek ni versi Luna Biru sebab semuanya sudah aku modifikasikan mengikut kemampuan dan kesenangan aku. Yang penting....jadik!
Ok, inilah resipi untuk kek spannya.

Bahan A
140 gm tepung (pastikan diayak supaya tekturnya halus)
120gm gula castor
1 sudu ovallette
1/2 sudu pengembang (tapi kalau pakai tepung kek, tak payah guna pengembang)
5 biji telur

Bahan B
40 ml air
70 ml minyak masak

Cara membuat
  1. Kisar semua bahan A selama 5 minit dengan kelajuan tinggi
  2. Tukar kelajuan kepada rendah dan pukul lagi 3 minit. (Pastikan semua bahan dipukul sebati supaya bau telur dapat dihilangkan).
  3. Masukkan air sedikit demi sedikit dan gaul sebati (jangan pukul lagi. Gaulkan saja)
  4. Masukkan minyak sedikit demi sedikit dan gaul lagi (pastikan sebati supaya bau minyak tidak melekat pada kek)
  5. Letakkan adunan pada loyang berukuran 8 inci dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 40 minit. (Jangan lupa panaskan dulu ketuhar selama 15 minit sebelum membakar).
  6. Bila kek sudah masak, terus telangkupkan kek tersebut selama 10 minit. Tujuannya supaya kek tidak termasuk ke dalam.
  7. Bila sudah sejuk, baru boleh buat decoration di atas kek.
Cara membuat lapisan cheese
Bahan diperlukan
Cheese cream
Susu junjung
Keju parut cheddar cheese

Cara membuat
Gaulkan cheese cream dan susu junjung hingga sebati dan sapukan di atas kek. Taburkan keju parut dan....siap! Boleh makan sudah....
Shredded Cheddar Cheese
Keju parut

Aku pilih jenia keju ni untuk buat keju parut

Aku pilih cheese cream yang ini. Kurang masamnya.
Memang mudah sekali buat kek ni dan paling jimat kos. Resipi ni aku jadikan sebagai resipi asas untuk semua kek yang aku buat termasuklah kek coklat moist blueberry yang aku buat tadi, kek kastard dan juga kek birthday. Cuma perlu adjust kuantiti bahan dan tambah perisa dan pewarna saja.

So, kepada anda semua, selamat mencoba ya!

0 comments:

Post a Comment