Wednesday, August 31, 2011 | By: Luna Biru

Anak-anak dah besar

Hari ni tak ke mana-mana. Cuma lepak layan tamu di rumah. Hajat hati mau juga beraya. Tapi anak-anak aku hilang dari pagi beraya sampai ke petang baru pulang.

Haih...begini pulak rasanya bila anak-anak sudah besar. Masing-masing ada agenda sendiri dan ada geng raya. Nda mau sudah ikut orang tua. Upin dan Ipin aku pun lesap beraya sakan rumah jiran sebelah. Paling-paling balik sekejap untuk berak. Pas tu, jalan balik. Cess....dorang ingat rumah ni tandas awam apa? Tapi lucu juga hati aku tadi bila si Abe excuse mau beraya. Dia bilang macam ni;
"Mama, Abe jalan dulu aaa....mau beraya, mau cari rezeki halal,"
Haha...ada-ada saja si Abe ni.

Si Anis pulak sampai dicari keliling kampung baru nampak muka. Tu pun aku suruh adik aku cari bila sampai jam 5.30 mukanya belum muncul-muncul lagi di rumah. Bikin panas hati betul sumandak aku ni. Pantang dikasi peluang keluar rumah, kompom nda ingat mau balik. Dia ni memang gila sosial sikit orangnya. Dia suka apa-apa saja jenis public social yang boleh menghubungkannya dengan masyarakat dan dunia luar. Entah ke mana-manalah dia beraya dengan geng terawih dia tu. Anak kawan aku juga tu. Rasanya belum lama dulu aku dan mama budak tu jalan-jalan beraya di kampung. Tup-tup hari ni, sudah anak-anak kami ambil alih posisi tu. Masa macam berulang kembali. Sekejapnye....

Bila semua sudah balik, masing-masing sibuk kira duit raya. The boys dapat RM16 seorang, hasil pencarian sumber rezeki halal dorang. Anis dapat RM20. Na...antam kamurang. Bila aku tanya mau buat apa dengan duit raya tahun ni, sebab, tahun lepas dorang kumpul semua sekali untuk beli PS2. Dorang jawab, belum tahu lagi, yang penting, kumpul dulu banyak-banyak.

Besok, Anis ikut umi balik Lahad Datu. Ntah camanalah keadaannya di sana tu nanti. Apa yang pastinya, aku tahu dia mampu melalui sebuah kehidupan dengan lebih mandiri walaupun tanpa aku. Dia memang anak yang tidak perlu dirisaukan. Dari dulu lagi, dia memang cepat sekali dewasa. Tadi waktu aku mengamuk sakan sama dia pun, dia rilek-rilek saja. Habis ja aku marah, dia terus cakap yang makcik ni kirim salam, babu itu kirim cium, nenek yang di rumah biru hujung kampung tu begini, begitu, bla-bla-bla....

Besar sudah budak-budak ni,kan?

0 comments:

Post a Comment