Tuesday, August 2, 2011 | By: Luna Biru

Menu sungkai hari ke2 Ramadhan

Kelmarin aku tak sempat bajet masa sampai semuanya jadi berantakan. Lagipun kelmarin masak simple saja, mee kon low dengan pegedel daging. Pencuci mulut sempat buat puding mangga saja dan jus apple merah. Tapi hari ni, awal-awal lagi aku dah ready. Pulang sekolah saja, aku sudah mula beraksi. Dan...taraaa......inilah menu kami hari ni. Memang mantop gilak!

Telur bungkus ditempah khas oleh umi.
Sphagetti prego 
Tapi tak suka mee sphagetti. Aku pilih non freid noodles jenis lebar
Ada pula yang tambah aksesori manik urai dan coklat rice

Dapat pula tukar menu dengan Along. Along kasi nasi minyak plus ayam masak sos tiram. Yum,yum!



Memang seronok dapat sediakan juadah berbuka untuk keluarga. Aku memang suka masak walaupun tak berapa nak sedap. Tapi aku tak suka diganggu waktu sedang masak. Sebabnya, sudahlah aku tak berapa pandai, kalau terganggu emosiku, confirm tak menjadi punya. Selain tu, aku juga tak suka susah-susahkan diri sangat dalam penyediaan masakan. Prinsip masakan aku; selalu ada short cut. Prinsip ni tak berapa nak dipakai oleh orang, terutamnya yang lebih dewasa dan pakar masak. Itu jugalah sebabnya aku tak suka diganggu waktu masak.

Mungkin bagi yang pernah makan masakan aku cakap masakan aku ni tak sedap. Masinlah, tawarlah or whatever. Yang penting, anak-anak aku, laki aku suka. Peduli apa aku orang cakap apa. Lidah kita bukannya sama pun. Ada orang yang cepat rasa masin ada pula yang kebal rasa masin.

Apa yang pasti, setiap kali bulan ramadhan, aku beri kebebasan anak-anak aku untuk memilih menu mereka sendiri di bazaar ramadhan yang serbaneka juadahnya tu. Tapi bila pulang, biasanya dorang tak beli apa-apa, cuma sekadar membeli susu kacang soya saja. Bila kutanya kenapa, jawapan mereka:
"Tunggu masakan mamalah....lagi sedap!"

Alhamdulillah....

Oya, cheese cake aku hari ni dipuji habis oleh umi yang kedekut pujian tu. Sampai pening dia makan kek aku. Alamak...naik lagilah gula dia tu....aku lupa dia kencing manis.

1 comments:

Atie said...

zue...ajarin aque dong....buat cheese cake.....minat jg mo blajar msk tu prego2...nth pa mcm mo sebut.....!!! sbb aku sm cm anak2mu itu...plg nda suka mee spegetti...tp bla ko gna noodles fried lebar2 tu...cam besh oooo!!! mau resipinya ya bu ya....hehehe

Post a Comment