Tuesday, November 15, 2011 | By: Luna Biru

Majlis Khatam Quran Peringkat SK.Surati 2011


Alhamdulillah...Majlis Khatam Quran Peringkat SK.Surati 2011 telah berlangsung dengan jayanya pagi tadi. Sejuk benar hati bila melihat murid-murid tahun 6 akhirnya berjaya menyudahkan tugasan khatam Al-Quran dengan jayanya. Lebih sejuk lagi hati bila melihat pentas yang nampak grand dan tak lagi pink colour macam selalu. Huhu...

Bila melihat budak-budak ni mengaji dengan alunan qasidah dan sebutan makhraj yang betul, aku jadi terkedu dan terkebil-kebil sendiri. Ia menyedarkan aku betapa iman dan keburukan ibu bapa itu tidak sama sekali diwarisi anak-anak. Aku terlihat beberapa orang murid yang ibubapanya alim dan dipandang tinggi tapi tak mampu mengaji dengan baik. Sama juga ada murid yang ibubapanya bercerai-berai, dengan keluarga yang porak poranda, ternyata mampu mengalunkan irama Tuhan dengan baik sekali. Subhanallah....anak-anakku bagaimana?

Aku makin tersudut dengan rasa bersalah yang merantai-rantai. Malu pada diri, pada Tuhan, pada alam...apa yang dapat kujawab nanti kalau ditanya si akhirat? Benar,anak-anakku mengaji semuanya, tapi kenapa tak pernah kuajak mereka mendalami ilmu itu sebaik abah menatih kami dulu? Ya Allah....hinanya aku di mataMu...

Ah...malaslah aku nak ulas lagi. Musim sensitif aku dah tiba ni...

Korang layanlah pix ni k...





















0 comments:

Post a Comment