Sunday, November 24, 2013 | By: Luna Biru

berputus asa adalah tragedi terburuk dalam hidup manusia.

Aku selalu tertanya;
  • Apa yang KPM boleh lakukan untuk mengembalikan cinta para guru yang sudah kehausan menanggung bebat kerja hingga tak tersisa keikhlasan untuk tugas yang maha mulia ini?
  • Apa yang seorang suami atau isteri sanggup lakukan apabila pasangannya sudah kehilangan perhatian dan kasih sayang pada perkahwinannya?

Adakah pihak KPM atau para suami atau isteri itu  akan mencari jalan terbaik untuk memastikan cinta itu kembali mekar agar hubungan antara keduanya kekal hingga timbullah keikhlasan yang tiada tolok bandingnya...? 

Atau, adakah mereka akan berputus asa mencari jalan untuk mengembalikan cinta lalu membalas keputusasaan itu dengan ugutan dan hukuman? Memberi pilihan agar guru pencen awal, misalnya? Mengugut akan menghantar ke luar bandar? Atau bagi para suami, mengambil jalan mudah dengan menceraikan isterinya; dan bagi isteri pula mencari jalan gila dengan menjadi nusyuz?

Lalu hari ini aku terasak dengan satu lagi persoalan yang beratus kali kutanya dalam diriku:

Apa pula yang seorang ibu sanggup lakukan untuk mengembalikan cinta si anak yang sudah kehilangan bahagia tinggal di rumah sendiri? Adakah si ibu akan menggunakan kekerasan untuk mengugut si anak dan menghukumnya dengan deraan-deraan fizikal mahupun mental? Atau si ibu memilih jalan untuk melakukan perubahan-perubahan positif walaupun itu bermakna dia terpaksa mempertaruhkan keegoannya semata-mata untuk mengembalikan rasa cinta si anak?

Ah...berputus asa adalah tragedi terburuk dalam hidup manusia. 

Seperti si guru yang terbebat dengan beban telah berputus asa untuk menjadi guru yang murshid. 
Seperti si suami atau isteri sudah lelah menghadapi karenah pasangan hingga tak mampu lagi menjadi mithali. 
Seperti si anak sudah berputus asa minta difahami hingga nekad mendekati pintu derhaka. 

Aku sudah berjaya melolosi dua cubaan terawal. Jesteru hari ini aku diduga Tuhan untuk ujian yang ketiga. Aku cuba mengumpul segala daya dan kekuatan untuk terus kuat menghadapi keadaan ini dan kemudiannya keluar sebagai pemenang seperti mana sebelum ini. Sudah katakan padamu, kawan. Berputus asa adalah tragedi terburuk dalam hidup manusia. Ia adalah permulaan pada sebuah kegagalan yang fatal. Hidupku tak pernah kenal putus asa. Kepalaku dibuat dari batu-batu gunung dan tubuhku dibuat dari batu karang di laut. Insya Allah, berkat pengalaman, berkat kekuatan dan keintelektualan yang dikurnia Tuhan, aku akan menemui jalan untuk sampai ke pintu ikhtiar.

Insya Allah. 

"Hanya azam yang kuat dan hati yang teguh dan sabar akan memudahkan segala kesulitan dan mendekatkan segala yang jauh.”



0 comments:

Post a Comment