Thursday, November 14, 2013 | By: Luna Biru

hampeh

Sebab tu aku benci benar dengan software editing programme yang kunun2nya maha hebat dan tentu saja digunapakai oleh editor2 hebat juga. Dengan kelengkapan macam2 butang dan aplikasi yang ada membuatkan program aku nampak sangat keciput dan layak untuk ditertawakan. Budak2 sekolah pun tak pakai program yang aku guna.

Tapi by the end, software mahakarya itu jugalah yang sering menyusahkan bila proses randering ambil masa yang begitu lama hingga keluar dari limitasi yang bertarikh mati. Nak menangis air mata darah pun aku tak dapat nak ulang masa balik. Bukan tak hargai jasa orang2 yang sudah berusaha untuk aku....tapi welll....kalau ternyata ia lebih banyak menyusahkan kenapa nak dipertahankan sangat.

Bagi aku, ukur baju biarlah di badan sendiri. Lebih dari itu, kalau iyapun nak berkarya, kena tengok2 juga sempadan masa. Kita kena pandai bajet masa dan kekuatan CPU kita. Apalah maknanya kreatif tanpa produktiviti? Begitu juga sebaliknya. Kedua2nya biarlah seiring dan  keperluan pelanggan kena ambil kira juga....

Ah...aku terlepas khatam Abe pasal benda ni.

0 comments:

Post a Comment