Monday, November 25, 2013 | By: Luna Biru

berburuk sangka itu menghitamkan hati

Abah selalu mengajar tentang kebaikan berbaik sangka dan berfikir positif. Meskipun aku tidaklah hidup dalam persekitaran yang memungkinkan aku untuk menuju ke arah itu kerana budaya melayu kita memang sudah terkenal brengsek; iaitu buruk sangka adalah satu cara hidup yang normal.

Jadi atas nasihat dan didikan yang begitu ditekankan abah, ditambah pula dengan sebuah hadis dari Rasulullah yang membincangkan tentang kebaikan berbaik sangka, maka aku pun terus memeras diriku untuk menuju ke sifat luhur itu. Pelaziman itu menjadikan jarak antara buruk sangka dan rasionalku begitu jauh...jauh sekali hingga aku cenderung membutakan mataku pada kesalahan orang lain. Anggap saja mereka tidak sengaja. Atau, anggap saja mereka sedang melalui krisis emosi, atau anggap saja mereka sedang jahil, anggap sajalah tiada manusia sempurna...itu pujukan yang biasa kukatakan untuk membelai hati.


Kesan daripada penerapan budaya murni lagi luhur ini juga menjadikan aku sangat hairan bila seringkali aku berhadapan dengan manusia prejudis yang mudah berburuk sangka, mudah menghukum atau bahkan mudah menyimpul. Bahkan mereka tidak boleh menganggp bahawa bukan semua tindakan melukai itu adalah suatu tindakan yang disengajakan? Hinggakan, kalau hampir terlanggar orang di jalan pun kita anggap dia sedang tembirang mempamer kekuatan. Boleh sajakan orang itu memang tidak sengaja kerana buru2 kepada sesuatu? Kita juga selalu melakukan kesalahan seperti itu tanpa kita sedari. Kenapa kita tak mampu mencerna situasi yang begitu mudah dan menyisakan sedikit dari sifat memahami?

Bila menghadapi situasi manusia2 begini, maka terpaksalah kupujuk lagi diriku bahawa mungkin mereka ini jahil kerana sudah biasa terdidik dengan budaya melayu kita. Mungkin juga mereka tak punya ayah macam abahku yang keras dalam membentuk budaya berbaik  sangka sejak kecil. Anggap sajalah mereka jahil dan tidak tahu apa2. Kasihanilah mereka dan bimbinglah mereka...atoooookui!

Ah. Cakap macamlah aku ni perfect. Kunun2 hebat sangatlah aku ni sebab ada jiwa luhur hasil latih tubi seorang ayah yang ala2 alim tapi tak. Tapi bukan itu maksudku, kawan. Kau pun tahu benar kalau itu bukanlah maksudku. Tapi kalau itulah yang dapat kamu simpulkan dari entry ini, maka terpaksalah lagi aku mencari kata2 untuk membujuk hatiku selepas ini.

Apapun, mesej yang ingin kusampaikan di sini jelas : Bahawa berbaik sangka itu adalah kunci kebahagiaan hati. Kerana ia memimpin jiwa kita menuju tenang dan menerima kelemahan orang lain dengan redha. Berburuk sangka hanya menghitamkan hati mengusutkan fikiran, malah menjauhkan kita dari kesederhanaan dalam tindakan.

Itu pesan abah...

0 comments:

Post a Comment