Aku disuguhi dengan ucapan terima
kasih yang bertalu-talu. Tangan-tangan asing terus menyalami aku. Harapan demi
harapan pun dipatrikan. Aku dianggap wirawati penyelamat dunia yang telah
membebaskan anak-anak bumi Surati dari belenggu kegagalan Bahasa Inggeris. Aku
disanjung-sanjung sampai mungkin mereka lupa bahawa tugasku sebagai guru
hanyalah membukakan daun pintu selebar-lebarnya. Tanpa murid itu melangkah
sendiri untuk masuk ke dalamnya, mimpi untuk lulus dalam matapelajaran yang
ngeri ini bakal tinggal jadi mimpi.
Sentuhanku
yang dianggap ajaib sebenarnya hanya ajaib untuk mereka yang mahu memerdekakan
diri dari belenggu kemalasan dan kemunduran. 19 orang manusia tetap gagal aku
selamatkan meski aku sudah berusaha sedapatnya untuk sampai ke arah itu.
Nombor-nombor selebihnya juga sebenarnya bukanlah keajaiaban yang mutlak. Aku
bukanlah sang pemakbul mimpi PPD yang begitu beraspirasi untuk merangkul
sebanyak –banyak gred A dalam mata pelajaran kritikal ini. Aku juga tidak mampu
memberikan sang pemimpin itu GPMP yang diimpikannya meski peratus kelulusan
jauh meningkat dari yang sebelumnya. Kuantiti hanyalah sepenggal harapan yang
sia-sia. Mereka menagih kualiti. Aku tak mampu memberi. Sialnya menjadi aku. Tanpa penghargaan atau secuil ucapan tahniah atas peningkatan peratus, kami ibarat ibubapa yang gagal mendidik anaknya jadi manusia berguna.
Lalu ketika
segala pengorbanan terasa begitu disia-siakan oleh manusia-manusia yang
seharusnya menjulang Falsafah Pendidikan Negara, aku pun tersepit antara
bingung dan pemberontakan. Apakah sebenarnya matlamat pendidikan itu? Apakah
juga makna pendidikan dalam konteks JERIS yang disepadukan dengan FPN dan Rukun
Negara? Kenapa setiap untaian waktu yang kulihat adalah percanggahan demi
percanggahan yang hanya mencarca-marbakan antara hukum logic dan realistic?
Saat KPM
mewar-warkan teori ‘Guru Mengajar, Murid Belajar’ yang kononnya begitu
menghargai tiap satu titik perubahan dalam diri pelajar; KPM itu sendiri telah
merungkai satu pelan statistic pengiraan untuk menilai analistik kualiti
sekolah yang bertentangan dengan kehendak teori GMMB. Penilaian GPS ini,
sedikit sebanyak menganggu institusi ketenangan dan tanpa sedar kita terus
hanyut memburunya dengan melupakan keperluan pelajar itu sendiri. PPD semua
daerah dan negeri berpusu-pusu mahu merebut GPS berkepala 1. Pasti bangga
nantinya saat membentang di dewan-dewan berhawa dingin dengan kepala pemimpin
intelektual. Kepala 3 dan 4 adalah satu sumpahan keramat yang boleh menjatuhkan
entiti sesebuah daerah. Alasan tak mahu bertekak di parlimen menjadikan semua
ketua-ketua rakyat yang bergelar guru ini terus mendesak sekolah untuk berkerah
tenaga menghasilkan lombong gred A. Kesucian pendidikan itu pun diragut.
Murid-murid mulai dipisahkan mengikut kasta dan hierarki kegeniusan otak tanpa
memikirkan kesan psikologi paku karat yang bakal tertancak sampai mati di
kepala mereka. Tak sedarkah bahawa masalah sosial yang begitu teruk melanda
Negara kita adalah kesan dari pemisahan kelas sebegini?
Pemerkosaan
paling ketara hasil dari idea manusia-manusia genius ini adalah apabila sang
ketua-ketua rakyat mulai mementingkan maruah lebih dari kemenjadian murid itu
sendiri. Tiada yang mahu bersyukur kalau murid itu sebenarnya sudah melalui
fasa perubahan dari D ke C, atau dari C ke B. Jesteru yang dipandang hanya A.
Kita buta kerana A. Kita pinggirkan hak murid kerana A. Kita begitu kecanduan
kepala 1. Tiada penghargaan lagi buat guru-guru yang bertungkus-lumus
menyelamatkan murid dari gagal ke lulus. Bahkan tiada penghargaan lagi untuk
murid selagi mereka tidak memeluk A. Huruf A dan kepala 1 adalah lambang
peradaban, lambang maruah, jauh lebih penting dari kesamarataan hak murid itu
sendiri.
Ah…idea KPI,
GPS ini tidak salah sebenarnya. Ia adalah suatu bentuk motivasi untuk sesebuah
institusi memperbaiki diri. Ia juga adalah suatu system analitik untuk menilai
prestasi kemajuan diri. Apa yang salahnya di sini ialah apabila kita
meletakkannya lebih tinggi dari nilai pendidikan itu sendiri. Seolah-olah
itulah yang maha terpenting dalam dunia pendidikan. Kita sampai lupa keperluan
murid, kita acuhkan FPN, kita nafikan JERIS semata-mata mahu menjadi mulia di
dewan parlimen. Alasan tak mahu dipersoal di dewan adalah sebuah alasan epic
paling kuno, paling penakut dan paling pengecut. Aku juga tak tahu mahu
menjawab apa pada Tuhan kalau di akhirat kelak aku dipersoalkan tanggungjawabku
sebagai guru. Kelak Tuhan bertanya padaku, kenapa aku siakan keperluan muridku
semata-mata mengejar A? Apa yang perlu kujawab? Mahukah Tuhan mendengar kalau
kukatakan kerana system pendidikanku yang begitu kapitalis telah memaksa aku
berbuat demikian?
Sebagai guru,
aku sebolehnya cuba bersikap adil pada pelajar. Aku memberikan hak sama rata
kepada mereka agar mereka berpeluang untuk memajukan diri dan mengembangkan
potensi masing-masing. Setiap individu itu berbeza. Kerana itu kita ada FPN
yang mementingkan JERIS. Kita mendidik manusia bukan untuk lulus peperiksaan.
Kita menyediakan ruang untuk mereka belajar untuk bersedia menghadapi dunia
masa depan. Pembelajaran adalah seumur hidup. Sudah tentu kita mahu sekolah
kita adalah menjadi yang terbaik dengan deretan murid bergelar 5A dengan
minimal angka GPS yang menawan. Tapi bagi aku itu semua adalah bonus pada
segala usaha. Tidak mencapainya bukanlah bermakna kita tidak berusaha
secemerkap mungkin. Meletakkannya sebagai kepentingan juga adalah suatu
kebinasaan yang fatal. Mencabar guru berundur dari bidang ini semata-mata
kerana dianggap gagal juga adalah lambang kemahatololan. Adilkah? Setelah
segala usaha yang kita letakkan dan korbankan lalu kita dicabar untuk berundur
dari dunia perguruan? Adakah itu nilai titik prestasi bahawa kita adalah guru
yang gagal total? Ibarat seorang suami yang berputus asa pada isterinya, maka
dia memutuskan untuk menceraikannya saja. Tanpa usaha untuk memperbaiki
keadaan. Apa susah? It is very
simple…very clear…if you don’t like this field, you can leave it. Wow….semudah itu?
Cinta adalah
kekuatan asas dalam kehidupan. Tanpa cinta, kita tidak akan kemana. Cintalah
yang membuat mimpi kita menjadi kenyataan. Cintalah yang menguatkan kita hingga
kita percaya kita akan mampu ke langit memeluk mimpi. Jadi cinta itu bermain
peran dalam dunia keguruan ini. Aku berdiri di medan ini menempuh segala
kesakitan dan kelelahan juga atas nama cinta. Medan ini begitu mengujakan.
Sangat mencabar dan memberi kemanisan pada akhirnya. Namun semenjak akhir-akhir
ini, cinta itu terus-menerus dicabar dengan system kapitalis dan komunisme
dalam bidang yang begitu aku cintai ini. Ketelusannya sudah tiada lagi. Kita
telah berubah jadi monster yang kejam dan tanpa sedar kita terus-menerus
merobek hati si anak kecil dengan kegilaan kita meraih anugerah A dan kepala 1.
Keikhlasan sudah berganti dengan kepenatan mengejar mimpi orang-orang genius.
Malangnya, kita tak punya kuasa untuk mengadu nasib pun kerana kita hanyalah
boneka KPM yang gila mengeksperimentasikan model-model pembelajaran yang baru.
Mengadu bermakna bersedia untuk dicabar berhenti. Lalu boneka itu pun
melahirkan murid berjiwa sekaku robot tanpa naluri.
Lalu, di saat
aku dikecam kerana tidak mampu menjadi guru yang berkualiti oleh
manusia-manusia besar, datang manusia-manusia kecil yang menyalamiku dan
mengucapkan terima kasih padaku. Manusia kecil itu bukanlah murid. Tapi ibubapa
kepada murid yang begitu bersyukur kalau masih ada guru bersisa di bumi seperti
aku. Huruf C bagi mereka adalah ibarat butiran emas yang dikutip di tengah
lumpur. Begitu bahagianya mereka mendapatkan huruf keramat itu seolah-olah
huruf itu telah menyelamatkan mereka dari belenggu kemiskinan dan kenaifan. Huruf itu seolah-olah telah mampu
menyelamatkan maruah mereka sekeluarga. Mungkin mereka sedar, untuk mendapatkan
huruf itu pun sukar sekali, apalagi mahu bermimpi mendapatkan A. Ia sangat jauh
dari impian bahkan separuh dari mereka tidak berani pun memimpikannya. Mereka
mungkin melihat kesungguhanku dari sudut pandangan yang tidak dipakai oleh
system kapitalis.
Aku pun keliru. Apa sebenarnya
simpang pada kebenaran ini?
0 comments:
Post a Comment