Sunday, November 17, 2013 | By: Luna Biru

Abe dan UPSR

Keputusan UPSR sudah diumumkan dengan rasminya pagi tadi. Sekolah hanya naik sekelumit persen denga kejatuhan deficit GPS berbanding tahun lalu. Impian 5A juga berhamburan di lantai harapan. Keputusan tertinggi cuma 4A dengan kuantiti yang membuatkan kedudukan kami berada di aras yang sangat tidak selamat. Masa depan sudah mampu dijangka yang pastinya akan bermula petang nanti saat pembentangan post mortem bersama PPD.

Namun di sebalik getir rasa, dua berita yang menggembirakan adalah bila keputusan BI ku melonjak ke 70%. 19 orang gagal aku selamatkan out of 64. Hampa rasanya hati bila murid-murid yang kukira mampu mencapai keputusan yang lebih baik seperti Hadi, Kee dan Hafizah tewas mempertahankan kedudukan. Syukurlah Wanie, Dayang, Ayu, Nadia dan beberapa murid kritikal yang masih kritikal di saat-saat akhir bisa juga timbul di permukaan laut.



Berita kedua sebenarnya lebih mengujakan. Abe Haiqal yang paling handal dalam mencipta kegundahan hati ternyata lulus jua dengan keputusan 2A 3C. Aku menangis saat membaca keputusannya. Betapa tidak, anakku yang selalu menempah tempat paling akhir di kelas itu ternyata mampu juga menyelamatkan dirinya meskipun pada akhir ujian percubaan, dia masih juga tenggelam ke dasar laut. Aku senyum sepanjang hari. Bahagia benar. Kalau orang ketawakan aku pasal bangga ada anak macam tu pun aku tak kisah. Kalau korang ada anak macam dia, baru korang tahu makna bahagia aku. 


Ok. Ni muka happy mothers in the world untuk kejayaan anak yang tak seberapa. Tapi kami tak mengukurnya dengan anak orang lain. Kami membandingkannya dengan kemampuan anak2 kami sendiri. Dan walaupun keputusan itu tidak memenuhi kriteria pelajar cemerlang, kami tetap bahagia...

Seterusya, kami pun semua merai hari terakhir batch 2008-2013 ini dengan air mata...ah...tiada lagi anak yang paling bikin sakit hati ni tahun depan...




1 comments:

Atie said...

Tahniah Abe...semoga Allah selalu merahmati dan memberkati kamu

Post a Comment