Sunday, March 13, 2011 | By: Luna Biru

Music is a soul mate


Waktu zaman remaja dulu, aku selalu jumpa geng-geng lelaki yang fanatik pada genre muzik pilihan mereka. Masing-masing bertegas bahawa genre merekalah yang paling mantap dan ada kelas. Kalau orang lain tak sehaluan dengan muzik dorang bolehlah dianggap sebagai ketinggalan zaman.

Aku masih ingat ex-ex boyfriendssss aku dulu (che....macam banyak betul bunyinya kan?), masing-masing ada genre mereka tersendiri. Yang ni heavy metal lah, yang ni ngan butterfingerlah, yang ni dengan mozart dan celine dion-nya la, ada dengan Fionanya dan ada juga dengan rock kapak Eddie Hamid. Yang bestnya tu, masing-masing bertegas menegakkan bahawa pilihan muzik mereka is the best in the world. Pulak tu, paksa-paksa aku suka dengan muzik dorang. Kalau aku tak suka, maknanya aku ni macam tak setaraflah...yang aku benci tu bila dorang mula pertikaikan genre muzik pilihan aku. Ada yang kata pilihan aku ni tak sesuai dengan akulah, tak cukup rock dan ada pulak yang kata tak cukup matang. Sampai kadang-kadang aku dipaksa pulak dengar muzik dorang, kira macam promosi habis la...

Namun bagi aku, kenapa kita mesti pertikaikan muzik pilihan orang lain? Itu adalah hak masing-masing. Tinggi atau rendah taraf seseorang bukanlah bergantung pada muzik pilihannya. Mungkin apa yang sedap di halwa telinga kita, kedengaran sakit di telinga orang lain. Begitu juga sebaliknya. 
Abah pernah cakap; "Muzik tidak dapat ditipu. Muzik itu adalah belahan jiwa. Kalau seseorang memaksamu untuk menyukai muziknya sedangkan dia tidak tahu menghormati kesukaanmu, maka rejectlah dia. Kerana itu petanda dia adalah lelaki pengongkong".

Bermusim juga aku mencari seorang lelaki yang mahu menghormati kesukaanku, menerima muzik pilihanku seadanya tanpa harus mempromosikan pilihannya. Tapi benar, rasanya belum ada. Masing-masing suka mempertahankan kegemaran mereka. Mereka selalu menggantikan laguku dengan lagu mereka. Ternyata abah benar, kesemua mereka memang suka mengongkong.

Akhirnya aku menemukan juga seseorang yang kutunggu itu waktu sedang belajar di kolej. Kerana walkman memang tak pernah lepas dari telingaku, suatu hari lelaki itu meminjamnya dari aku. Katanya dia mahu tahu benar lagu apa yang selalu aku dengar sampai begitu asyik dengan duniaku. Aku meminjamkannya sebelah dari earphoneku dan menunggu reaksinya. Untuk pertama kalinya, aku melihat seorang lelaki terangguk-angguk mendengar laguku dan turut menyanyikannya bersama. Aku terkejut dan bertanya sama ada dia sukakannya atau tidak. Katanya; "Ok. But I like Hootie and The blowfish more," Yang menariknya, dia tidak menanggalkan earphone tersebut hingga lagu itu habis. Dia juga tidak mempromosikan Hootie-nya, tidak sibuk menceritakan genrenya dan tidak cuba mempengaruhi aku dengan pilihanya.

Pun sekali lagi abah benar, ternyata lelaki seperti itu, yang tahu menghargai muzik kita, adalah jenis manusia yang lebih bersifat terbuka dan tidak penongkong. Lelaki itu, akhirnya menjadi kekasihku, bahkan suamiku hingga kini. Abah benar, muzik itu adalah belahan jiwa, sesuatu yang tidak dapat ditipu, sesuatu yang paling natural, lahir dari perasaan kita yang paling dalam.

Tak kisahlah apa pun jenis genrenya, masing-masing punya hak untuk menyukai dan membuat pilihan. Tidak perlulah menjadi fanatik muzik dan memaksa orang lain untuk menyukai dunia kita sedangkan kita sering gagal menyelami dunia orang lain. Aku bangga punya abah seperti abah. Dia mendidikku dengan teori yang diambilnya begitu sahaja dari persekitarannya, mengistilahkannya dalam bentuk terjemahan yang penuh melankolik tetapi sangat bermakna.

Korang nak tahu tak apa genre aku? Ok, aku senaraikan di sini 10 lagu kesukaan aku.













Na...telebih sudah aku mendownload. Tapi nda apalah...boleh juga buat koleksi peribadi aku. Ok, pada mereka yang fanatik muzik, percayalah, kefanatikan anda itu sebenarnya mencerminkan keperibadian anda sendiri. Either it negative or positives, it's up to you...

0 comments:

Post a Comment