Tuesday, March 1, 2011 | By: Luna Biru

Kursus PIERS yang WAJIB


PIERS : Project to Improve English in Rural Schools...CfBT Education trust
Namanya sebagus objektifnya, itu tidak dinafikan. Pelaksanaannya di kelas pun bagus,termasukalah cikgu Englishnya. Semuanya bagus....kecuali penerimaanku...

Kelas yang wajib dihadiri oleh only selected schools di daerah Papar ini mempunyai anjakan jadual yang fleksible bersesuaian dengan masa guru. Kami hanya perlu menghadiri kelas ini seminggu sekali selama 2 setengah jam pada sebelah petang. Aku cuba susun jadualku baik-baik supaya aku boleh tenang menghadiri kelas tersebut. Tapi setiap kali aku hanya membawa sisa-sisa kepenatan yang membuat aku tidak konsentrasi di dalam kelas. Rasa bosan, terkepung dan terperangkap dalam satu keadaan yang sangat aku tidak redhai menyebabkan aku merasa kelas ini hanya menyempitkan ruang hidupku. Akhirnya, aku selalu cuba mencari alasan untuk escape, walaupun pada akhirnya aku tahu aku akan menerima padah atas kenekadan gila itu.

Aku selalu jadi peserta paling lewat sampai. Manakan tidak, pulang sekolah saja sudah jam 1.30, ambil abang lagi, sampai rumah sudah mau jam 2. Urus-urus anak mau ke sekolah agama, akhirnya aku juga yang jadi orang terkandas dalam masa. Sedangkan anak-anakku sendiri pun sampai sekolah agama dekat 2.30, apalagi bila aku mesti patah balik ke SMK.Takis...kalaulah jam tangan Mr.Gary tu lambat sikit, kan bagus...

Bukan semua guru itu senang sungguhpun kerja setengah hari...Guru juga manusia, seorang ibu, seorang isteri, seorang anak dan tukang sanggup...


0 comments:

Post a Comment