Sunday, March 13, 2011 | By: Luna Biru

Aku cikgu kampung

Seorang sahabat lama ada menegur mengenai caraku berpakaian ke tempat kerja. Katanya; macam ke majlis orang kahwin. Sebenarnya aku pun dah lama juga tertanya-tanya, apa bezanya cikgu yang ke sekolah dengan cikgu yang nak ke rumah orang kahwin? Mungkin yang membezakan cuma aksesori rantai emas dan gelang tangan sajalah kan? Kalau ke sekolah, kita tak pakai benda-benda tu, tapi kalau ke rumah orang kahwin, berjuntaian juga macam pokok krismas. Kecuali aku lah...sebab memang tiada pun yang nak ditunjuk sebab tak cukup koleksi. Jadinya, nak ke sekolah atau ke kenduri kahwin, sama saja...

Panas juga hatiku bila dikritik begitu. Bukan pasal aku tak boleh terima kritikan. Tapi memang sahabatku sorang ni memang kaki komplen pun. Dari dulu sampai sekarang, ada-ada saja penampilanku yang tak kena pada matanya. Macamlah dia perfect sangat. Aku ni, nasib baik jugalah nak jaga hati dia. Kalau ikutkan laser mulut ni, banyak betul aku nak komplen pasal dia ni. Nasiblah pasal nak jaga hati kawan. Tapi memang sakit hati jugalah kalau diri ni asyik kena kritik saja. Macam dah tak ada yang elok tentang aku.

Sahabatku ni perlu ingat, aku ni cikgu kampung saja. Mengajar pun di kampung. Lainlah dia tu kerja pun di bandar, biasa tengok orang-orang pejabat bergaya dengan skirt, maxi, blouse dan kot. Cikgu-cikgu kampung macam kitaorang ni, manalah ada pakaian lain selain baju kurung dan kebaya? Kalau nak bergaya lebih-lebih karang macam orang-orang di bandar tu, lain pulak critanya karang. Lainlah kalau aku ni kerja pejabat di Puterajaya tu atau kerja jadi ketua kerani ke, supervisor ke di pejabat swasta yang tidak menetapkan etika pakaian seperti dalam bidang perguruan. Ha...kalau aku kerja tu, maybe boleh bezakan mana yang nak ke pejabat, mana nak ke kenduri kahwin. Tapi, dah memang beginilah nasibnya jadi guru di kampung. Tapi rasanya, cikgu-cikgu di bandar pun tetap pakai baju kurung dan kebaya jugakan? Dah tu, baju yang sama juga kita pakai ke kenduri. Takkanlah sekadar nak membezakan kita pakai maxi dengan blouse pulak ke kenduri? Huhu...


Kadang-kadang aku pun pelik juga ngan sahabatku sorang ni. Ada-ada saja yang keluar dari mulutnya yang menyakitkan hatiku dari dulu. Pernah dulu dia kata muka aku menggelembir macam bulldog sebab waktu tu aku gemuk sikit.  Mungkin aku juga yang cepat melatah dan sensitif. Tapi, tak taulah, rasanya, apa saja yang keluar dari mulutnya, selalu membuat aku mudah marah. Dia selalu bersikap kurang adil dalam membuat penilaian. Kadang-kadang aku tengok, macam nak tunjuk hebat pun ada juga. Bagi aku, apa yang dikatakannya bukan bertujuan untuk membina karakterku tapi hanya untuk kepuasan dirinya dan kepentingannya semata-mata. Kepada sahabatku itu, tak perlulah kita saling mempertikaikan hak, penampilan dan kebolehan orang lain. Kita ni jarang bersua, sesekali bersua, tak perlulah dihiasi dengan sesuatu yang hanya semakin membuat kita jauh. Terimalah diriku seadanya seperti aku menerima kekurangan dirimu seadanya. Itu baru namanya kawan,kan?
bersama rakan setugas dalam MSS Pendidikan Khas

Apapun, maaflah kalau penampilanku menyemakkan pandangan mata korang. Apa boleh buat, aku ni pun bukan kaya mana pun, tu sajalah pakaian yang aku termampu beli. Inilah yang paling simple dan bergaya aku boleh pakai sesuai dengan etika keguruan. Kalau nak lebih-lebih, bolehlah ajak aku makan malam ni hotel 5 bintang,

Nilah paling bergaya aku sanggup nak pakai. huhu...
Tapi, sesunggunya, ini hanyalah penampilanku ke sekolah saja. Hakikatnya, di luar waktu sekolah, aku masih macam dulu juga, tetap blues dan grunge jadi pilihan aku. Sampaikan penjaga kedai tempat aku hari-hari beli barang tu pun tak tau aku ni cikgu. Mati-mati dia ingatkan aku ni pun pekerja kedai juga macam dia. Suatu hari dia nampak aku pakai kalung silver diamond yang aku beli beribu hengget. Selamba ja tanya aku beli kat kedai keling mana ? Berapa belas harganya? Huhu...Dah tu dia tanya aku kerja ada simpan EPF tak, sebab majikan tempat dia kerja tu ada potongkan untuk dia. Dia ajak pulak aku kerja dengan dia. Tapi tak apalah. Aku tak marah pun sebab hanya jauhari saja yang mengenal manikam. Sok lusa kalau dia tau aku ni cikgu, sure dia malu...

I am who I am...



7 comments:

Atie said...

Hanya jauhari mengenal manikam... aku paling suka ngan kata-kata ne....hehehe!! walau apa pun zue, ko tatap kwn aku yg plg cun dr dulu smpi sekrg...pedulikan sahabat ko tue...aku sure dia dengki sbb ko pki apa pun samada blues atau grunge...hatta ko pki tshirt ngn kain batik pun...ko tatap plg cantik dr dia...hahaha...maaf ya aku kutuk sahabat ko tue.

Luna Biru said...

adeh...kawan lelaki ba...huhu...

Connie said...

alalala deq...paling lawak psl budak kedai tu...hahaha....aku nda dpt imagine la deq...hahaha...kedai keling mana la ko bagitau dia??? hehehe...anyway...rasanya 'sahabatmu' itu sbnrnya ada hati bah dgn ko tu...tp yg dia sakit ati tu sbnrnya psl ia inda dpt kau utk dijadikan miliknya...atu tah mengutuk saja kerjanya...anyway...i know ko mmg dr dulu smpai skrang sama jak deq...org bilang klu pompuan tu mmg suda cantik biar dia pakai apa pun hatta kain yg koysk rabak (itu lg tmbh seksikan..hehehe)dia akan tetap nmpk cantik jg...and thanks for make me laugh tonite by reading ur blog...hehehe...muakss

Luna Biru said...

hahaha...gitulah ba ceritanya...adeh...sandi

hand by juju said...

hahahah...patut la teacher dia jeles ba tu u lawa...

Yap Dai Lin said...

assalamualaikum.....

Yap Dai Lin said...

assalamualaikum.....

Post a Comment