Tuesday, January 3, 2012 | By: Luna Biru

Filem Sumpah Puaka



Tertarik dengan preview filem Sumpah Puaka yang ditayangkan di intrologi iklan filem Ombak Rindu, aku pun berkejar ke kedai DVD untuk membelinya. Sebenarnya filem ni telah ditayangkan di pawagam pada 20 Oktober 2011 yang lepas tapi tak berapa dapat sambutan. Meskipun ia adalah filem bergenre seram dan diangkat dari kisah benar, namun semua ini tidak mampu untuk memanggil ahli jemaah untuk meramai-ramaikan pawagam.

Sumpah aku takut betul tengok preview filem ni. Paling mengujakan adalah pengarah filem ni betting ambil pelakon yang tak glamer langsung macam Imuda, Maimon Mutalib dan Mislina Mustafa . Aku pula adalah peminat ala-ala fanatik cik Maimon Mutalib yang serba boleh tu. Akhirnya, DVD original Sumpah Puaka ini aku temui dan ia pun bertukar tangan dengan cik pemilik kedai dengan harga RM12.90.

Jadi pendapat aku tentang filem ni?

Menonton filem ini pada awalnya teramat menyeksakan. Ia berlangsung dengan begitu lambat sampai kita mula tercari-cari kaitan cerita dengan tajuk. Terlalu banyak elemen seram yang dipaparkan dalam preview ternyata tidaklah sehebat apa yang ditonton. Kita mula menunggu dan menunggu tetapi kita terus-terusan disogok dengan aura kehidupan perkampungan setinggan yang penuh dengan kegilaan, kejijikan dan kegelapan semata-mata.

Mungkin cerita ini tidaklah begitu menyakitkan hati kalau pengarah forotgrafinya mampu memain peran. Namun skill fotografi yang cuba sekerasnya menghidupkan elemen seram dengan tujahan angle suspen nyatanya hanya memburukkan lagi keadaan. Scene demi scene pula dibiar terlalu lama dan panjang terutamanya elemen dramatik dan melankolik hingga kita mulai merasa dipaksa untuk sedih.

Namun aku puji lakonan santai Imuda yang terasa begitu blend dengan dirinya sendiri. Mungkin watak sebenar karakter tersebut ada dalam diri Imuda kerana mereka sama-sama seorang pelukis. Tiada masalah dari segi watak dan perwatakan sebenarnya. Semuanya mampu mengendong amanah itu dengan baik. Syabas untuk kekuatan itu.

Tapi aku tak kata filem ni tidak baik ok. Kalau anda ingin menilai filem ini, korang kena tengok dari mula sampai habis. Ia bukanlah sebuah filem yang boleh dilompat tengok. Ketinggalan satu babak membuatkan kita mula sesat mencari perkaitan. Filem ini adalah filem teka-teki jigsaw puzzle yang memerlukan kesabaran menonton dan kosentrasi memahami. Uniknya filem ini adalah kerana plotnya disusun dengan penuh misterius kerana segala jawapan ada pada akhir cerita. Lalu, bila kita sudah mula memahami kesemuanya, barulah rasa seram itu wujud dan kita mula dicengkam rasa takut yang membawa hingga ke alam nyata.

Itulah kekuatan filem ini bagi aku. Ianya tak seram langsung waktu ditengok tapi terlalu seram bila diingat kembali. Aku akui, waktu menaip entry ini, aku masih dicengkam rasa seram. Aku tidak dapat membayangkan kalau aku berada di posisi Sudin yang tanpa sengaja memadu sumpah sehidup semati bersama iblis. Aku juga dapat merasakan ketakutan yang Sudin alami dan memaklumi kegilaannya. Aku sendiri sudah hampir gila membayangkan kehidupan yang dilaluinya.

Kepada anda yang belum menontonnya, silakanlah menonton dan bersabarlah menghadapi dunia ciptaan M.Subhash ini.

Kalau mau baca review lain tentang filem ni, boleh klik sini.

0 comments:

Post a Comment