Tuesday, January 3, 2012 | By: Luna Biru

Filem Misteri Jalan Lama


Terus-terang keinginanku untuk menonton filem ini adalah kerana pengarahnya Afdlin Shauki.  Filem berdurasi 1 jam 40 minit ini adalah bergenre fantasi antara dunia manusia dan dunia nian yang amat jarang dipilih untuk dijadikan subjek penuh suspen selepas Sumpah Orang Minyak. Sungguhpun Magika pernah menembusi hati kita dengan subjek yang sama, namun perbezaan genre yang dipilih membuatkan kita melihat dua dunia ini dari sudut yang berbeza.
Syabas aku ucapkan pada kehebatan Afdlin sebagai pengarah yang sangat berani.

Namun secara peribadi bagi aku filem ini adalah sebuah filem yang lompang dari segi penyusunan garis cerita. Malah, aku dapat merasakan bahawa pihak peneraju filem ini tidak benar-benar menyelami dunia nian ini sebelum bertindak untuk memfilemkannya. Plot cerita disusun baik dengan beberapa elemen fast forward yang masih boleh diikuti. Sebab kepada sesuatu akibat juga dapat diketengahkan dengan baik hingga kita memaklumi setiap alasan kenapa sesuatu itu berlaku. Namun ada sesuatu yang kurang menyenangkan berlaku sepanjang tempoh menonton filem ini. Mungkin sebab ianya terlalu cepat diceritakan tetapi terlalu lambat bergerak dari segi pergerakan scene. Apa yang pasti, adegan ketika Ilya mengetahui siapa dirinya sebenar seharusnya berlangsung dengan lebih dramatik sebab bagi aku di sinilah bermulanya kekuatan filem ini. Namun agak sayang bila adegan ini lebih menonjolkan penghayatan pada mimik muka dan bukannya pada keseluruhan scene sehingga babak itu tidak dapat dihidupkan dengan baik.

Aku tak mahu komen pasal CGI dan kostum yang agak lemah ok. Memang nampak sangat kecacatannya tapi aku tidak menilai filem berdasarkan semua itu. Bagi aku plot dan penceritaan adalah lebih penting dalam sesebuah filem. Kepuasan menonton kita adalah berbeza mengikut keperluan masing-masing. Dan bagi aku, filem ini sama sekali tidak mendatangkan kepuasan menonton. Malahan, babak perang yang merupakan punch line filem ini juga gagal menyuntik melankolikku sebagai penonton. Sayang sekali genre seindah ini tidak digarap sebaik-baiknya.

Kenapa filem Hollywood dan Bollywood selalu lebih baik dari filem kita? Bukan kerana CGI mahupun kostum rasanya. Tapi kerana mereka mempelajari dunia yang ingin mereka ceritakan dengan sebaik-baiknya. Bila kita mampu menelusi dunia itu, maka kita mampu mempersembahkannya dengan baik. Aku rasa dunia filem kita terlampau kelam kabut mahu membuat filem. Bila dapat idea saja, terus buat. Berbeza dengan filem negara luar, mereka sanggup menunggu bertahun untuk menghasilkan sebuah filem yang benar-benar berepik cemerlang.

Di sini aku linkkan beberapa review pasal filem ni. Alhamdulillah semuanya positif.
http://hansrollodepelicula.blogspot.com/2011/11/review-filem-misteri-jalan-lama.html
http://busuk.org/ping/view/50898
http://blog.mfadhlan.com/2011/11/misteri-jalan-lama-movie-review/

0 comments:

Post a Comment