Wednesday, January 11, 2012 | By: Luna Biru

Kisah Mizan dan huruf A

Tadi, waktu tengah tunggu Mizan balik sekolah jam 10.30, aku sempat juga dengar cikgu dia mengajar huruf A. A untuk apa? Lalu cikgunya pun bagitau A untuk ayam.

Lalu bermulalah soalan-soalan dari cikgunya tentang ayam, contohya;
Siapa ada pelihara ayam di rumah?
Siapa suka makan ayam?
Siapa suka makan telur ayam?
Ayam apa yang bertelur, ayam jantan atau betina?
Macamana bunyi ayam?
Apa rasa daging ayam?
Apakah warna ayam? 

Siapa suka sama ayam?



Tiba-tiba, Mizan menoleh pada aku yang tengah menunggunya di muka pintu. Perlahan dia memanggil aku sambil mengurung mulutnya dengan kedua tangannya, khuatir didengar oleh cikgunya kali. Dengan wajah yang bingung, dia bertanya pada aku;
Mama, kenapa kita mesti belajar pasal ayam? Bukan kita belajar pasal A kah tadi?


Aku terdiam seketika antara perasaan lucu dan blur. Mungkin perbahasan mengenai ayam sudah terlampau panjang sampai Mizan mula mencari perkaitannya dengan huruf A. Dan sudah tentu pertanyaan itu didengar oleh cikgunya dan beberapa ibubapa yang ada di sana juga. Cikgunya cuma senyum-senyum dan kemudiannya meneruskan pengajarannya macam tiada apa-apa berlaku. Lepas tu, dia bagi contoh A lagi utnuk api. Tapi kali ni dia tak ulas banyak lagi macam ayam tadi.

Aku tak pernah tahu senario sekolah tadika. Tapi kalau aku terpaksa hadapi budak-budak macam Mizan ni, boleh bengang juga aku jadi cikgu tadika agaknya. Tahniah pada semua cikgu tadika yang berjiwa tulus dan penyabar. Tak macam guru tahun 6 macam aku ni yang cuma tahu marah budak saja. Oh, kalaulah aku jadi guru tadika, mesti sekarang ni urat-urat di mukaku sudah putus semuanya,kan?

Salute untuk semua cikgu tadika!

Oya, malam ni Mizan tidur awal sebab esok cikgunya cakap mau belajar huruf B pula. B untuk apa?

1 comments:

Atie said...

hehehe.....Mizan memang lucu..mizan advance dari budak2 tadika jadi aku rasa bagus cikgunya kasi mizan tulis perkataan dari huruf A.....

Post a Comment