Sunday, January 13, 2013 | By: Luna Biru

Seorang ibu bukan maksum

Syurga itu di bawah telapak kaki ibu. 

Itu hakikatnya. Tiada sangkalan. Tanpa kompromi. 

Tapi percayalah, seorang ibu tetap tidak sempurna sifatnya. Dia juga bukan maksum dan akan juga melakukan kesilapan. Ibu juga manusia biasa yang terlahir dengan nafsu dan serakah. Seorang ibu tetap manusia biasa yang jantungnya sama macam jantung kita....tidak pernah dibelah dan dicuci dengan air zam-zam. 

Makanya, tidaklah mustahil kalau ibu berbohong demi kepentingan diri sendiri. Tidak juga mustahil kalau ibu itu terbina dengan sifat cemburu terutama kepada anaknya sendiri. Menantu pula dijadikan pesaing senyap. Itu kenyataan. Seorang ibu bukanlah maksum yang bebas dari melakukan kesalahan. Seorang ibu tetap seorang perempuan. Perempuan yang ada 9 nafsu berbanding akal yang cuma 1. 

Seorang ibu mulia kerana nilainya begitu berharga dalam kehidupan kita. Nilai seorang ibu tidak boleh dipertikaikan kemurniannya. Tapi hakikat bahawa seorang ibu juga sering terkhilaf, adalah juga kenyataan yang tidak pernah mampu kita pertikaikan kebenarannya. Jadi, terimalah hakikat dan berlakulah adil kalau kita terpaksa berada di satu posisi untuk menjadi pengadil. Bak kata pepatah, Tarik rambut dalam tepung, tepung tak berterabur, rambut pula jangan putus. 

Sentiasa ada cara untuk menjadi pendamai sejati. 

Aku juga seorang ibu. 

0 comments:

Post a Comment