Monday, January 28, 2013 | By: Luna Biru

Ketika Tuhan lebih tahu


“Maafkan aku, Wani. Sungguh aku sangat menghargai perasaanmu padaku. Tapi...” lelaki itu menghentikan ucapannya. Dia menatapku sayu. Bola matanya memandangku dengan penuh kesedihan. Penolakannya sudah terduga sejak awal lagi. Dari dulu juga aku sudah tahu kalau aku bukanlah gadis yang tersenarai dalam carta hatinya. Namun, kelelahan memendam rahsia cinta yang senyap menjadikan aku nekad untuk merungkai misteri kisah cinta itu. Sekadar mencari kepastian. Sekaligus mengharapkan keajaiban. Hakikatnya, aku sudah siap menghadapi penolakan ini.

            “Aku mengerti,” sahutku akhirnya. Tidak perlulah menunggu dia menghabiskan ucapannya. Apapun sambungan dari ayat itu, aku tahu kalau intipatinya tetap sama; bahawa dia telah menolak cintaku mentah-mentah!
            “No, kau tak mengerti,”
             “Apa lagi yang tidak aku mengerti? Semuanya sudah jelas,kan?”
Senyap. Lelaki itu menekap kepalanya dengan dua telapak tangannya. Ah, sedemikian parahnya kah aku meletakkannya dalam situasi yang menjerut? Sedemikian bersalahnya kah pula perasaannya kerana tidak mampu menyintai aku? Matanya bersinar keresahan yang tidak menentu. Wajahnya memancarkan rasa simpati kepadaku. Melihat itu, aku merasa harga diriku tercalar.
            “Tidak perlu merasa bersalah, Jay,”
            “Maafkan, aku, Wani. Kau terlalu baik untukku. Aku bukanlah lelaki yang layak untuk wanita sebaik kamu. Kuharap kau dapat berjumpa dengan lelaki yang berhak untuk mendapatkanmu,” tuturnya lirih. Aku hanya membalasnya dengan sebuah anggukan kecil yang sinis.
            Seandainya aku masih di usia dini, kata-kata itu pasti terdengar sangat mengasyikkan. Tapi aku bukanlah lagi gadis kecil yang lugu dan polos. Kata-kata itu sudah sering kudengar. Tiga kekasihku sebelum ini juga mengatakan hal yang sama. Satu daripadanya berkahwin tiga minggu selepas itu. Satu lagi mengatakannya sehari selepas dia  tertangkap basah dengan janda beranak dua. Terakhir, kekasihku menuturkan ayat yang sama padaku saat dia menyerahkan kad undangan pernikahannya!
            Ironis, kan?
            Barangkali lelaki-lelaki di dunia ini sudah sepakat untuk menggunakan ayat itu ketika menolak cinta gadis yang memuja mereka. Ayatnya bagus, santun, penuh etika dan sangat beradab. Sang gadis pula, meski terluka, tapi akan merasa melantun juga kerana telah didoakan yang baik-baik oleh lelaki idamannya.  
            Tapi tidak aku.  
            Kata-kata itu sudah terlalu klise. Kuno. Tidak adakah penolakan yang lebih baik?

0 comments:

Post a Comment