Friday, June 22, 2012 | By: Luna Biru

Sebuah Kehilangan abadi



Hari ini menerima berita sedih tentang kehilangan bapa mertua.

Abah sudah lama menderita sakit kanser leher. Penyakitnya mula dikenalpasti sejak dua tahun lepas. Semenjak itu, abah sering ulang-alik ke hospital. Baru-baru ini sakit abah semakin kronik, berat badan abah menyusut hingga menjejaskan rupa fizikalnya sama sekali. Abah kemudiannya dimasukkan ke SMC Damai dua minggu lalu. Akhirnya, abah menghembuskan nafas terakhirnya hari ini. Kami lambat 5 minit. Kasihan abang. Sudahlah semalam dia tak datang melawat sebab buat solat hajat dan  bacaan yassin di masjid Takis khas untuk abah. Pagi ni, dia pula tak sempat jumpa abah.

Sesungguhnya, perpisahan itu adalah janji yang kekal. Al-Fatihah untuk abah. 

Jadi kisahnya, abang awal-awal lagi sudah ikut rombongan ke Tenom untuk uruskan jenazah abah. Aku kejar belakang sebab kena uruskan anak-anak sekolah dulu. Anis pula hari ni ada perkhemahan tahun 6 UPSR. Aku sendiri terlibat sebagai AJK bertindak. Jadi, kena setelkan semua dulu petang baru dapat jalan. Hidup mesti diteruskan. Tanggungjawab tetap tanggungjawab. Itu hakikat yang tidak dapat dinafikan. Jam mungkin mati sebab tiada betri tapi masa tetap berputar. 

Petang, aku dan Arin berangkat ke Tenom. Malangnya, baru naik satu bukit, radiotor kereta pecah. Cess....apakah halangan semua ni? Menduga iman dan ketakwaan betul. Telefon sana sini akhirnya satu on tow tiba-tiba lalu setelah dua jam tersadai tepi jalan. Jam 5.30 baru sampai balik ke Pekan Papar. Nasib baik Lee auto part sanggup tunggu kami. 

Jadinya, niat untuk bersama-sama menikmati kesedihan dan nilai kekeluargaan tertunda atas sebab-sebab yang tak langsung terduga ini. Aku cuba mencari hikmah tapi yang pastinya Allah lebih mengetahui segala sesuatu. Tiada satupun yang lepas dari pengetahuanNya dan sesungguhnya perancanganNya lebih baik dari perancangan manusia. Allah mungkin ingin melihat kesungguhanku, atau Dia sedang menghalangi sesuatu dari berlaku ke atas aku. Sesuatu yang lebih buruk dari radiotor pecah barangkali. Aku tak tahu. 

Semoga esok tiada lagi halangan sebab aku tiada duit sudah untuk dihabiskan ke kereta. 

Amin. 

Kantoi...
Apasal lah aku boleh terjebak dalam kancah yang menyakitkan hati ni? 
Ajal dah sampai kot radiotor aku ni. Boleh pecah di situ? 
OTW balik semula ke Papar. Hilang RM200. 



2 comments:

Susan Elsa Saiful said...

Takziah de untuk Ade dan Azmi sekeluarga. Semoga roh beliau ditempatkan di tempat orang orang yang beriman, aminnn.

Luna Biru said...

Amin...thanks San

Post a Comment