Monday, June 11, 2012 | By: Luna Biru

Mimpi II

Aku bermimpi aneh lagi. 

Aneh, mistik dan berdiri antara ketidaklogikan. 

Kalau aku cerita mesti korang gelak-gelak sakan. 

Tapi kalau korang alami, mesti meremang bulu roma. 

Aku bermimpi arwah Sudirman. 

Ha....mau tergelak sudah? 


Mungkin sebab aku terlampau fanatik dengan filem Hore-Hore dan lagu-lagu allahyarham sampai aku beli set karaoke khas semata-mata untuk mengenyangkan hawa nafsu aku yang serakah ni. Malangnya, sejak dibeli, set karoake hanya berfungsi pada semua cakera karoake yang lain, kecuali cakera allahyarham. Sebutkan saja apa nama artis, Peterpan, Broery, Simple Plan etc, semuanya boleh dimainkan kecuali cakera yang satu itu. Mulanya aku ingatkan cakera rosak lalu aku beli lagi satu. Dan satu, dan satu...semuanya tak boleh pakai. 

Kenapa ya? 

Lalu malam berikut-berikutnya aku bermimpi bertemu arwah di sebuah pasir gersang yang sangat gelap. Hanya mukanya yang ada, satu-satunya aset yang membuatkan aku mengenalinya. Satu saja ayatnya; 

"Jangan nyanyi lagi laguku..."

Oh...sangat dramatik macam kisah mat rempit jumpa arwah P.Ramlee. Soal roh adalah hal yang paling rahsia dan aku terlalu dungu untuk membincangkannya. Kebarangkalian roh bertemu dengan manusia di alam mimpi adalah urusan Allah. Soal qarin dan seumpamanya juga adalah persoalan yang terlalu cetek untuk aku bahaskan. Nyatanya, mimpi itu sangat menakutkan. Konsekuensinya, aku patahkan saja terus cakera arwah. Kalau itulah jawapan kenapa cakera itu tidak berfungsi, maka aku kena terima mimpi itu sebagai satu petanda. 

(Err...soalnya, macamana arwah boleh jumpa aku di Kg.Takis, Papar ya?)

0 comments:

Post a Comment