Friday, May 25, 2012 | By: Luna Biru

Mei itu indah

May adalah bulan yang seharusnya jadi indah buat semua wanita yang bergelar ibu. Ia juga adalah bulan manis untuk para pendidik, dan para penyelamat nyawa yang bergelar jururawat.

May juga indah bagiku kerana ia adalah bulan kelahiran abang.

Namun, kesibukan telah merentas banyak ruang waktu untuk menyambut setiap satu acara yang perlu diraikan itu. Hari ibu berlalu begitu sahaja. Sekadar ucap cium tanda selamat sama umi yang selalu mengharap ada yang ajaib-ajaib berlaku untuknya pada hari keramat itu. Oleh kerana aku secara peribadi tidak begitu bersetuju dengan perayaan ini, maka aku redhakan saja ia berlalu tanpa sebarang sambutan dari anak-anakku. Namun pandangan ini agak jauh bersimpang dengan mana-mana ibu di dunia ini. Makanya, kerana menghormati pandangan mereka, maka aku perlu terus berlakon saja menganggap bahawa hari ini memang sebenarnya penting.


Hari ulang tahun abang juga berlalu macam angin lalu. Tepat 12 Mei, kisah murid aku merampas bahagia. Sambutan dan hadiah kecil ditunda-tunda sampai aku sendiri tidak tahu bila waktu terbaik untuk meraikannya. Aku cuma berharap abang mengerti. Tapi jauh di sudut hati aku merasa masih sangat berhutang dengan private party abang di 'Full House'.

Hari guru juga terlewatkan tanpa disedari bila detiknya jatuh saat peperiksan semester berlangsung. Sebuah tarikh khas sudah ditentukan oleh pihak sekolah untuk menjayakan perayaan ini. Aku menerima sebuah hadiah kecil saat tarikh itu berlangsung. Pun, secara peribadi aku tidak berharap agar menjadi lagi guru yang 'terpaling' banyak menerima hadiah tahun ini, seperti sepanjang 13 tahun menjadi guru. Dengan kejamnya, aku sudah memberi amaran pada murid-muridku agar jangan memberikanku hadiah yang hanya membuang duit ibubapa mereka, terutamanya barang yang dibeli dari kedai RM2. Bukan mata duitan ok. Tapi menurut pengalaman, hadiah-hadiah itu hanya sia-sia saja bila aku menerimanya dalam keadaan yang sudah pecah dan retak. Mug yang dibeli pecah, frame gambar hancur cerminnya malah, perhiasan-perhiasan kecil juga sudah patah-patah. Maklum, budak-budak membawanya dalam keadaan yang tidak berhati-hati, makanya ketika memberikannya padaku, mug yang dibeli sudah mulai jadi serbuk. Bukankah ia hanya merugikan wang ibubapa murid sahaja? Memadai sekadar kad yang ditulis sendiri dengan kata-kata yang comel dan tulisan yang cantik. Ia boleh disimpan lama. Aman. Tidak akan pecah atau retak sampai bila-bila pun.

Mei...

Sampai umurku tua dan renta pun, pasti akan ada selapis peristiwa baru yang bersilih ganti...Mei itu indah. Aku menyukai bulan ini.

0 comments:

Post a Comment