Friday, July 29, 2011 | By: Luna Biru

Kursus dan Feedback

Korang percaya tak kalau aku cakap rupanya aku; si JU ICT (was), si team multimedia dan memang sah2 terkenal dengan kecanggihan projek maya ni sebenarnya tak tahu macamana nak copy table dari words ke powerpoint?

Percaya tak?

Aku pun tak percaya.

Tidakkah sia-sia saja aku menjawat jawatan ICT selama ini kalau perkara asas dan simple macam tu pun aku tak dapat kuasai?

Cessss!!! Memalukan sungguh!


Satu penghinaan yang begitu kronik dalam kehidupan aku sebagai pakar IT.

...itulah salah satu senario yang berlaku dalam Kursus JU yang baru kuhadiri semalam. Aku macam tak percaya aku akan menerima status macam manusia buta IT. One of the JUK suruh kami buat table di words dan kemudian copy pastekan table tu ke ppt. Aku punyalah selamba gila buat kerja tu sebab memang sudah makanan aku. Tapi waktu aku pastekan table tu ke ppt, automatik table yang dicopy sudah siap didesignkan dengan kaler-kaler biru putih. Tapi JUK tersebut tak mahu aku buat table yang ada kaler-kaler. Dia mahu table kosong exactly macam dalam BRM kita. Oh...itu tiada masalah. Senang saja. Klik pada table, go to table property dan pilih 'no fill'. Jadi, automatik table kita akan jadi kosong macam yang dia nak.

Tapi malangnya JUK ni ingatkan aku tak faham apa yang dia maksudkan. Mati-mati dia tunjukkan aku cara sebenar untuk buat benda tu. Malangnya lagi, bila dia pastekan table tu ke ppt, dia klik paste option 'text only'. So, apalagi, sudah tentulah hanya text saja yang keluar, tablenya tinggal di words. Oleh kerana niatnya nak mengajar aku yang mungkin pada pandangan matanya ni bodoh IT tak tercapai, dia pun buatlah lagi sekali dan berkali-kali. Tapi yang keluar, benda yang sama juga. Aku cuba nak bagitau dia yang dia sudah pilih paste option yang salah. Sayangnya, dia tak mahu langsung dengar aku dan mula membebel mengatakan yang laptop aku ni ada masalah dan terkena serangan virus. Mungkin waktu tu egonya sudah agak tercabar sedikit menyebabkan dia mula meninggikan suara dan mula menuduh aku yang bukan-bukan. Adalah lebih 15 minit dia cuba buat benda yang sama. Last-last, dia sendiri give up dan keluar dari dewan dengan kemarahan dan kekesalan yang melampau-lampau pada aku dan laptop kesayangan aku ni.

Bila dia blah saja, aku pun buatlah benda yang betul dan sepatutnya dia lakukan dari tadi. Senang saja...tak sampai pun seminit, table aku yang berkaler-kaler tadi sudah pun bertukar menjadi kosong. Tak lama kemudian, dia datang semula dan nak menengok kerja aku. Alangkah terperanjatnya beliau bila mendapati bahawa table ku sudah siap seperti yang diinginkannya. Mati-mati dia tanya aku macamana aku buat atau siapa yang tolong aku siapkan benda tu. Dia sungguh tak berpuas hati bila akhirnya tahu bahawa aku sendiri yang buat semua tu.

Since that moment, nampak sangat dia mula asingkan aku dalam senarai peserta yang layak untuk dihormati olehnya. Aku sedar juga disiplin aku bukan bagus sangat pun. Aku selalu lambat datang dan aku selalu nampak tak beri perhatian bila sesi ceramah sedang dijalankan. Tapi memang sudah style aku mendengar macam tu, nak buat macamana. Aku tak boleh nak tumpukan perhatian bila aku tak buat sesuatu. Biasanya kalau sedang mendengar ceramah aku akan melukis atau main game. Tapi tak bermakna aku tak mendengar. Begitulah cara aku belajar dan memahami sesuatu. Ia termasuk dalam kecerdasan kinestetik dan audio visual. Mungkin dia tak boleh terima.

Terus-terang sakit betul hati aku bila ingat waktu tu. Dia buat aku macam orang bodoh. Malu kampung aku kalau tahu JU dari Sabah, khususnya dari Papar tak tahu nak mengcopy benda alah ke ppt. Apa yang menyakitkan ialah aku terpaksa membiarkan saja dia membebel-bebel marahkan aku yang baginya buta IT ni semata-mata kerana aku tak sanggup nak malukan dia. JUK ni dah tua betul orangnya, keadaan pun macam tak berapa sihat. Tapi ego dan suaranya sihat betul.

Lagi satu yang aku marah sangat dengan dia ni ialah, dia suka-suka saja edit kerja aku di ppt. Transfer itu dan ini dan mengubah ayat. Bila time present, dia juga yang banyak komplen. Padahal, kebanyakan kesilapan adalah kerana dia. Suka-suka dia saja bantai kumpulan kami tak anggap kami tak ready nak buat present. Padahal aku tak tidur malam nak menyiapkan kerja ni. Mahu saja aku cakap yang dia yang buat semua kesilapan tu. Tapi once again, aku tak sampai hati. Apa yang menyedihkan ialah, sebilangan kawan-kawan tahu apa yang dilakukannya, tapi tak berani hendak bersuara.

Selepas group kami buat present yang dibantai teruk tu, kumpulan lain mula memperbaiki kesilapan-kesilapan yang ada. Punyalah lama dia ulas hasil kerja kami dekat sejam. Apa yang aku tak puas hati lagi ialah JUK ni tidak bersikap professional. Dia tidak membiarkan kami memberi penerangan sampai habis tetapi kerap kali memotong perbicaraan dengan selantang-lantangnya. Tak pernah seumur hidup aku jumpa JUK macam ni. Selalunya JUK akan biarkan peserta buat presentation dan lepas tu baru bincang pasal kesilapan dan kelemahan. Tapi yang ni, subhanallah....tak sempat kita nak bercakap, habis dipotong-potongnya.

Lepas tu, bila time kumpulan lain present, banyak pula yang dipujinya. YAng aku benci tu, bila dia puji, dia tengok muka aku. Macamlah aku dahaga sangat kena puji. Caranya membuat penilaian pun tak telus juga. Ada satu kumpulan tu, harap presentation saja gempak sebab speakernya memang jenis happening. Banyak juga kelemahan dan kekurangan kumpulan tu. Tapi semuanya dia sudah tak nampak sebab terhibur sangat dengan aksi spontan speaker.

Aku betul-betul marah dan kesal dengan sikap JUK yang bagi aku langsung tak professional ni. Inilah kali pertama aku alami situasi yang bongok dan bodoh macam ni. Memalukan sungguh. Padahal selama ini kerja ku bagus dan selalu diiktiraf sebagai produk yang patut dicontohi. Tapi perempuan satu ni telah menjatuhkan air mukaku dan memalukan aku dengan teruk sekali. Syukurlah aku ni diajar dengan adab sopan. Kalau tak, mahu saja kusembur-semburkan laser ku ni sama dia.

Semoga Allah merahmati dia. Tapi bagi aku, aku akan kenang benda ni sampai bila-bila.

Ketahuilah, aku betul-betul benci dia!

0 comments:

Post a Comment