Saturday, July 9, 2011 | By: Luna Biru

Puisi untuk si pengkarya


Puisi ini kutujukan khusus buat sang pengkarya hebat suatu masa dulu. Pencetus sumber inspirasi dan penjana modal insani dalam diriku hingga aku mampu menjadi pengkarya.


Kau sudah setua pokok kepala di depan rumahku
Rambutmu yang putih dan panjang melepasi bahu itu
adalah bagai upih yang berjuntai jatuh di atas dahan.
Tapi, bukankah kau memang sebegitu dari dulu?
Bahkan ketika ubun-ubunku masih merah,
tampangmu sudah setua begitu.
Atau, kau sebenarnya belum tua?
Hanya saja kau mahu dilihat sedikit berbeza.
Seperti, pohon kelapa itulah...

Namun,
meski ubun-ubunku masih merah jambu waktu itu,
aku tetap menjadi pemujamu
aku mengagumi karya-karyamu
bahkan penggemar segalanya tentangmu.
Aku pernah bermimpi untuk menjadi sehebatmu
Malah sampai kau mengagumi aku.
barulah akan aku katakan padamu,
bahawa kaulah sumber ilhamku,
pencetus kepada kejayaanku
dan pembawa tuah pada kehidupanku.

Kini,
ubun-ubunku sudah sekeras buah kelapa yang jatuh
ke tanah,
dan kau pula, sudah bukan lagi jadi pengkarya yang
mengujakan
Alangkah sayangnya kau tak menunggu aku
sedang kini langkahmu sudah bukan langkah yang
bisa kuikut lagi.

Boleh kau berhenti di situ dan kembali ke sini?



Puisi ini kutujukan khusus buat sang pengkarya hebat suatu masa dulu. Pencetus sumber inspirasi dan penjana modal insani dalam diriku hingga aku mampu menjadi pengkarya.

0 comments:

Post a Comment