Saturday, July 9, 2011 | By: Luna Biru

Aku, Arin dan Bola sepak

Ada pengajaran paling besar dalam hidup aku hari ni.

Entah mahu menangis atau mahu marah.

Entah mahu salahkan diri sendiri atau salahkan situasi atau si pembuat masalah.

Yang pastinya, peristiwa ini adalah satu hentaman kuat dalam hidupku sampai bengkak dah hati dan kepalaku memikirkannya.

Ini kisah anak sulung aku. Arin. 12 tahun (tingkatan 1).

Pada yang membaca, tolong kasi aku satu kata-kata semangat. Please give me positive response.

Dua minggu lepas kami ada ternampak sebuah banner yang digantung di roundabout yang mengabarkan tentang Perlawanan Bola Sepak Terbuka Peringkat Daerah Papar. Jadi, dia pun dengan antusiasnya mahu mengikuti pertandingan tersebut. Pada pandangannya, terbuka bermaksud untuk semua lapisan umur. Habis semua adik beradik, sepupu sepapat dan sahabat handai dikumpulkannya untuk ikut pertandingan ni dari umur 8 tahun sampailah 13 tahun.

Nasib baiklah aku sempat terangkan pada dia maksud 'terbuka' dalam definisi yang sebenarnya menurut piawaian pertandingan tersebut. Waktu aku terangkan, dia diam saja buat muka seposen, sedikit hampa. Aku ingatkan dia faham. Rupanya dia belum mahu mengalah.

Suatu hari, sedang aku bersiap untuk hantar adik-adiknya ke sekolah agama, dia pulang dari sekolah. Dia terus jumpa adiknya, si Abe dan  berbisik-bisik. Oleh kerana si Abe ni bukanlah manusia yang boleh tahan perasaan gembira dan jenis cepat bagi respon, aku terdengar si Abe menjerit-jerit berterima kasih pada abangnya. Bila aku tengok, dorang terus diam dan senyum-senyum. Aku cuba pasang telinga, rupanya si abang ni bagitau si adik yang dia sudah hantar borang untuk pertandingan terbuka yang dilihatnya sebelum ini. Aku rasa pelik sangat. Hantar borang tak bagitau mama? Pertandingan terbuka? JPengurus pasukan siapa? Jersey pakai apa? Medik siapa urus? Yuran penyertaan lagi? Biar betul!

Oleh kerana aku nak cepat, aku terlupa mahu tanya balik pada Arin pasal borang tu.

Hari Jumaat (8 Julai 2011), kelmarin, aku dapati mereka mula merancang perjalanan mereka untuk ke pertandingan yang akan dijalankan hari ni. Aku pun terus tanya details mengenai perkara ni. Arin bersungguh-sungguh mengatakan bahawa pertandingan tu memang 'terbuka' seperti apa yang difikirkannya sebab dia sendiri sudah hubungi urusetia pengajur pertandingan tu. Dia juga mengatakan bahwa dia sudah mengisi borang dan sudah menghantarkannya. Well, I dun believe walaupun seinci yang dia cakap. Why? Sebab dia ni jenis tak tahu berdikari. Isi borang peribadi untuk kad library pun aku yang buatkan untuk dia,apalagi mahu mengisi borang perlawanan. Aku tahu dia tipu tapi aku tak tahu kenapa dia mesti menipu. Mungkin dia sudah bosan sebab aku selalu betul. Dan aku malas mahu berkeras sangat memaksa dia mengaku. Akhirnya aku cuma cakap akan hantar mereka semua ke padang besok pagi.

Hari ni, 9 Julai 2011, aku menyesal kerana tidak memaksa dia mengaku semalam. Menyesal sangat. Kalaulah aku boleh ulang hari semalam, aku sanggup rotan dia asalkan dia mengaku dan ceritakan padaku hal yang sebenarnya.

Pagi tadi, jam 7.20 pagi, maka berkumpullah adik-beradik dan sepupu sepapat ni di rumah aku untuk sama-sama pergi ke padang. Semua pakai baju Chelsea warna biru dengan nombor jersey yang sudah tersedia bertulis di belakang. Ada jadi Ronaldo, ada jadi Kaka. Yang menghairankan aku, si Arin ni tak bergerak-gerak. Katanya, mahu tunggu aku. Pasal semua pasukan sudah tak sabar, maka mereka pun bergerak sendiri dan tinggalkan Arin yang masih terkebil-kebil pandang aku. Ok. Kali ni aku pasti memang ada sesuatu yang tak kena berlaku. Akhirnya, Arin pergi dihantar oleh abahnya sebab abahnya mahu pantau aktiviti sebenar yang berlaku behind all this.

Dan, alangkah terperanjatnya si Abah ini bila dia sampai di padang, sepasukan bola sepak ciptaan Arin sudah bersedia di tepi padang lengkap dengan baju Chelsea biru. Yang sedihnya, masing-masing ditemani oleh bapa yang mahu memberikan sokongan moral untuk anak mereka. Yang sedihnya lagi, hampir semua anak kawan-kawan aku dan sekampung dengan aku. Masing-masing mengerutkan kening bila melihat bahawa pertandingan tersebut memang sah-sah bukan untuk kanak-kanak. You know what the meaning of 'terbuka', right?

So, semua mata pandang pada Arin. Masing-masing serbu Arin dengan soalan-soalan:
Kau bilang kau sudah hantar borang?
Eh, ini pertandingan orang tua-tua ni. Bukan budak-budak.
Na....macam ni Rin? Kau bilang kau sudah urus sama penganjur? Sudah hantar borang? Apa ni?
Kau ni biar betul,Rin. Kau ada hantar borang ka tidak? 
Dan macam-macam soalan lagi. Kata abang, waktu ni Arin cuma diam saja tanpa jawapan.

Menurut abang lagi, seorang bapa budak tercengang bila tahu kejadian yang sebenarnya. Yang sedihnya, di tangan si bapa itu ada membawa sekotak kasut bola yang baru dibelinya khusus untuk anaknya ke pertandingan hari ini.

Ok. Stop. Itu saja ceritanya. Selebihnya, abang minta maaf pada semua orang yang terlibat, belanja makan dan pulang.

Bila aku dengar saja laporan dari abang, runtuh rasanya jiwaku. Bermacam-macam soalan muncul di kepalaku. Aku berusaha tenangkan diri aku supaya aku tidak terlanjur marah dan mengamuk pada Arin. Soalnya:
Kenapa Arin mesti menipu yang dia sudah berhubung dengan pihak penganjur? 
Kenapa dia cakap dia sudah hantar borang?
Kenapa dia bersungguh mempertahankan bahwa dia betul dan aku salah? 
Kenapa dia tetap mengatakan bahawa istilah 'terbuka' itu adalah terbuka menurut definisinya sendiri?


Apapun soalannya, yang pasti satu hal ialah : Kenapa dia mesti menipu?

Fine. Aku tak kisah kalau hal ni hanya melibatkan dia seorang. Tapi hal ini sudah melibatkan semua orang termasuk keluarga orang lain. Kalau setakat sepupu sepapat tu bolehlah aku setelkan, tapi ini sudah libatkan orang lain. 12 orang pemain bola kanak-kanak di bawah pimpinan Arin berjalan kaki dari kampung ke padang semata-mata untuk mengikuti pertandingan bola seperti yang dicanangkan Arin. Walhal, pertandingan itu tidak wujud pun untuk mereka. Aku tak dapat nak bayangkan betapa hampanya perasaan budak-budak tu. Apalagi perasaan ibubapa yang turut menghantarkan anak mereka ke padang tadi. Terlebih lagi perasaan si bapa yang baru beli kasut bola untuk anaknya tu.

Semua gara-gara Arin yang sudah terlampau kemaruk dengan bola.

No. Semua gara-gara Arin tipu pasal dia sudah hantar borang bola.

Aku cuba slow and easy dengan Arin. Tanya baik-baik kenapa hal ni boleh terjadi. Paling penting, kenapa menipu? Dia hanya diam dan teresak-esak menangis. Aku tahu dia kepingin sangat ikut pertandingan bola sepak. Dia ni memang wakil sekolah bawah 15 tahun. Petang-petang pula pergi sekolah untuk latihan bola, So, aku tak tahu kenapa dia mesti terdesak sangat. Frankly, Arin memang berbakat cuma saiz badannya agak kecil menyebabkan dia menjadi pilihan simpanan. Mungkin dia sudah tidak sabar untuk menonjolkan potensi dirinya.

Fine. Dari segi psikologi, aku faham perasaan Arin. Dia mahu menjadi ketua dan mengetuai sesuatu. Dia mahu menonjol diri. Dia mahu kelihatan hebat. Dia mahu menjadi seseorang. Dia mahu hold something untuk buat dia percaya diri.

Tapi tetap aku tak boleh terima penipuannya. Dan kedegilannya.

Ah. Arin...berapa banyak hati yang sudah terluka hari ini kerana keogahanmu? Aku hanya takut tak siapa percaya dia lagi selepas ini. Sama macam cerita The boy who cried wolf.

Kalau kau tanya perasaan aku, ya, aku malu. Tapi itu tidak penting. Aku lebih bimbangkan perkembangan jati dirinya yang agak calar hari ini. Aku risau pada krisis identiti yang dialaminya. Aku lebih merisaukan sahsiah dirinya. Aku tahu Arin tak berniat mahu menipu. Dia hanya terlanjur menipu. Tapi bila dia sudah sedar (katanya dia sedar hari Jumaat, sehari sebelum pertandingan), tapi sudah agak terlambat. Menurutnya lagi, pada pagi tadi, waktu bangun tidur dan tengok adiknya dan sepupu-sepapatnya bersiap untuk ke padang, dia rasa macam mau menjerit-jerit beritahu bahawa dia sudah berbohong pada mereka semua. Sebab tu katanya, dia tunggu aku untuk hantarnya ke padang, supaya dia boleh terangkan pada aku di kereta, dan kemudiannya aku akan terangkan balik pada kawan-kawannya. Dia juga tak sangka bahawa bapa-bapa kawannya turut datang. Tapi malangnya, bukan aku yang hantar dia tadi, tapi abahnya.

Pengajaran?
Aku yakin banyak yang Arin belajar hari ini. Tapi, secara peribadi dari aku, ini adalah kekalahan peribadi. Aku gagal menyakinkan dia bahawa aku adalah ibu yang boleh dipercayainya.
Aku harap aku boleh merapatkan kembali nilai kepercayaan antara kami.

2 comments:

Atie said...

Zue....
Arin mewarisi kedegilan kau sebenarnya....(tp x termasuk pembohongan/penipuan dia..). Dia degil mempertahankan apa yg dia rasa benar....cuma di usia dia, ada masa dia x dpat membezakan 'degil' mn yg patut dia pertahnkan....dan dalam dia cuba mempertahankan kedegilan dia, ada masa dia 'salah'...syukur dia mahu menerima bahawa kedegilan dia kali ini adalah 'salah', cuma saat dia tahu dia sudah 'salah', dia tidak tahu cara untuk membetulkan 'salah' yang dia lakukan akibat dari 'kedegilan' dia....dia mengharapkan 'mamanya'...orang yang selalu memimpin dia ke jalan yang benar....sedih pula hati aku bila bc, part si Arin sda ketahuan bohong dia...dpt aku bayangkan perasaan dia waktu itu. jangan marah dia lg ya zue...

satu yg aku dapat lihat dalam diri Arin...
"adalah kedegilan dia sama seperti kedegilan kau....." maaf sebab aku x mampu bg kata2 semangat yg baik utk kau...u knw why kan...aku blm jd ibu.....hihihi...

Luna Biru said...

thanks Tie...
sebab tu lah aku tak tahu mahu marah atau apa...di sisi lain aku faham perasaan dia. Tapi itulah...kalaulah ia tidak melibatkan orang lain, mungkin benda ni masih dianggap kecil. Mudah-mudahan peristiwa ini menjadi pengajaran dalam hidupnya sekaligus membentuk jati diri yang mematangkan dia. Mistake is a part of learning.

Post a Comment