Saturday, July 9, 2011 | By: Luna Biru

Indian Paper Art


 Pada hari Selasa lepas, seorang India yang mengaku guru dari India telah datang ke sekolah untuk menjual kesenian negara India di sekolah kami. Secara rasionalnya, memang bagus, memperkenalkan budaya negara kita ke negara orang lain. Tapi soalnya, yang buat aku tak puas hati, kenapa salesman macam ni dibenarkan di sekolah, apalagi apa yang dijualnya tidak berkaitan dengan PnP murid? Maaf, mungkin aku agak kolot. Aku cuma menganggap bahawa hal sebegini tidak perlu.

Hari pertama, si cikgu ni datang dan membuat taklimat selama lebih setengah jam. Hari kedua, dia dengan biadapnya, masuk dari kelas ke kelas dan menjual barangannya; tanpa salam, tanpa ketuk pintu dan tentu saja, sangat menganggu PnP. Sudahnya, magik yang dilakukannya pada seninya tidak mampu dilakukan oleh murid-muridku. Belum pun tamat sekolah, kertas layang-layang sudah berhamburan sepanjang koridor. Aku terbayang-bayang betapa susahnya si ibu mencari duit RM5 untuk anaknya yang menangis-nangis untuk membeli barang yang dijualnya.

Aku janji akan perjuangkan tanda laranagan NO SALESMAN dipintu pagar sekolah.





0 comments:

Post a Comment