Tuesday, August 7, 2012 | By: Luna Biru

Sebaik-baik amalan

...lalu aku pun mengimbas kisah sejarah 3 pemuda yang terkurung di dalam gua. Ditolak sekuat apapun pintu gua namun batu yang menutup langsung tak mahu berganjak. Lalu ketiganya pun duduk bertafakur dan menyerah seluruh diri kepada Tuhan. Mengharap belas dan ehsan agar Dia yang Kuasa mahu menggeser sedikit batu besar itu dari terus menghadang pintu gua. 

Masing-masing pun bertelekulah...mengingat kembali akan sebaik-baik amalan yang pernah mereka lakukan di bumi selama ini sebagai jalan menuju ehsan Allah. Pengakuan demi pengakuan akhirnya meringankan ujian maka sampai akhirnya pintu gua pun terbuka. Mereka pun berjaya lolos dari kesengsaraan itu dengan selamat. 

Kisah itu begitu membekas dalam diriku meski ia diceritakan saat usia masih merah jambu, Ia kemudiannya menjadi inspirasiku untuk terus berlaku pasrah saat kemelut menyelubung. Namun hari ini aku tertanya diriku; apakah ada lagi sebaik-baik amalan yang ada aku lakukan sejak akhir-akhir ini? Puas kugali ternyata aku cuma menemukan dua kebaikan yang seikhlas-ikhlasnya kulakukan. Cuma dua...untuk seribu ratus kesalahan yang telah aku lakukan...

Oh...kalaulah dua amalan yang ikhlas itu (kononnya), dapat mengubah apa-apa yang dipanggil keterlanjuran. 

0 comments:

Post a Comment