Saturday, February 4, 2012 | By: Luna Biru

Papa I love you



Hampeh.
Ini barulah dinamakan filem paksa sedih paling ketara yang aku pernah tengok. Kesemua elemen samada romantik, sedih, haru dan gembira nampak macam tidak spontan dan real. Ia terlalu ketat dan terikat sampaikan anak-anak aku hilang minat nak tengok. Malahan, kecomelan Mia pun tidak mampu membuat mereka bertahan dengan sopannya waktu menonton filem ni.

Maaf. Selalunya aku cuba bersikap adil dalam memberi komen. Tapi yang satu ni rasanya betul-betul macam melepas batuk di tepi tangga. Pengarah juga tidak menitikberatkan soal montaj menjadikan jump scene to scene semakin mencarcamarbakan kosentrasi menonton. Aku tak faham kenapa mesti watak Baha ditampilkan sebagai lelaki pemalas. Sungguhpun ia cuba menonjolkan epik kasih sayang yang melampau hingga si bapa sanggup berbuat apa saja untuk kebahagiaan si anak, tapi ia tetap tidak mampu memantapkan nilai kasih sayang itu sendiri. Yalah, apa ertinya kasih sayang kalau si bapa tak sanggup hendak korbankan sikap pemalas dia sendiri,kan?

Aku tertanya-tanya kalau filem ni boleh meniru sedikit filem The Pursuit Life of Happiness lakonan Will Smith dan anaknya. Dalam filem tu, Will memegang sebagai seorang bapa yang sentiasa gagal tapi tidak pernah putus berusaha. Ketabahan si bapa dalam filem itu telah menghidupkan jalan cerita membuatkan kita begitu memahami dan tidak sekali menyalahkannya atas nasib malang yang menimpa mereka. Tapi yang satu ni...sungguh menyakitkan hati.

Oh, kenapalah aku rasa filem ni hanyalah sebuah eksploitasi kanak-kanak secomel Mia? Untunglah orang ada duit, boleh buat filem sesuka hati walaupun plot berterabur entah ke mana-mana.

Aku tak pernah memaki. Tapi untuk yang satu ni....uwek!

0 comments:

Post a Comment