Saturday, June 18, 2011 | By: Luna Biru

Teori, Konsep dan Aplikasi

Persoalan tentang cara kita berkerja membawa pada satu kesedaran bahawa tidak satupun manusia itu sama wataknya. Ada yang penuh sistem, ada yang suka belasah saja, ada pula penuh perfectionist. Tidak kurang juga suka menggabungkan ketiganya, atau kemudiannya ada juga yang bangkit dengan cara sendiri. Hasilnya pula bergantung kepada daya usaha itu sendiri. Tidak ada teori yang benar 100% kerana keputusan hasil usaha itu kadang-kadang sulit diramalkan. Persoalannya, bukan siapa yang benar, soalnya, cara mana yang lebih produktif itulah yang perlu diambilkira. Pun kadang-kadang, produktiviti juga tidak akan ada maknanya kalau kualiti tidak ada. Nah...lalu di sinilah wujudnya satu sisi yang perlu diperdebatkan lagi antara keduanya. Tapi tidak mungkinkah keduanya dapat disatukan dengan satu cara yang lebih mudah tanpa perlu menyeksa diri dan menyusahkan orang lain?

Aku yakin keduanya dapat digabungkan asalkan saja kita punya sistem kerja yang betul. Sistem ini banyak bergantung dengan jalan fikir kita yang bertindak sebagai pemacu arah. Kita punya banyak pilihan dalam hidup. Samada mau terus kekal dengan cara lama, atau menggabungkan atau mencipta sesuatu yang baru. Seorang tukang jahit yang mahir dan terkenal pasti tidak akan menggunakan ilmu menjahit yang mula-mula dipelajarinya di awal usianya dulu. Jarak masa yang lama pasti membuat dia berusaha mencipta satu teori yang lebih mudah agar hasilannya dapat diperbanyakkan dalam tempoh yang sekian. Selalunya, manusia sebegini karyanya jauh lebih baik dan unik. Tapi kalau si tukang jahit masih berpegang pada teori asal sungguhpun sudah berpuluh tahun memegang gunting dan mesin jahit, itu maknaya dia tidak kreatif dalam mencipta kelainan. Dia cuma si tukang turut sedang kawan yang sama belajar dengannya sudah jauh ke hadapan kerana berani mencuba.

Kadang-kadang, kita terlalu takut untuk membuang sedikit air di dulang kita yang penuh. Sedang kita perlu berjalan sambil membawa dulang yang penuh itu dengan hati-hati. Buangkan saja airnya sedikit, atau buanglah kesemuanya agar kita bisa mengisinya kembali dengan cara kita sendiri. Aku percaya bahawa pada akhirnya kita akan mampu berdiri dengan keunikan kita sendiri.

Cara kerjaku? Prinsipku kerjaku mudah saja; Bagiku, tak ada jalan sukar untuk mencapai sesuatu meskipun ia sememangnya sulit untuk dicapai. Aku percaya bahawa semuanya punya jalan pintas yang lain yang boleh kita reka  hasil gabungan teori asas yang kita pelajari. Aku juga percaya bahawa setiap kelemahan boleh diperbaiki. Paling penting, aku juga percaya bahawa disiplin sememangnya adalah asas pada semua perkara. Pegang saja pada tiang disiplin itu. Mahu tak mahu, akhirnya kesulitan itu akan tunduk juga pada kita.

Tapi yah...semua manusia itu berbeza,kan?

0 comments:

Post a Comment