Saturday, June 25, 2011 | By: Luna Biru

Mizanmu berat sebelah (Timbangan)

Tak kuasa aku nak melayan manusia yang punya pandangan dan timbangan yang berat sebelah. Apalagi manusia yang tak tahu membezakan antara rasional dan emosi. Bila kebencian dan kemenyampahan melebihi pandangan waras, memanglah semuanya nampak menyakitkan. Aku, yang memang prinsipku, jarang mahu peduli kata-kata dari manusia bodoh dan tidak tahu menilai. Sebab tu aku jarang mahu berhujah dengan orang-orang macam ni. Bikin penat otak saja mahu fikir bahasa apa yang terbaik untuk menjelaskan keadaan. Lebih baik aku mempertahankan hujahku pada manusia yang punya intelektual tinggi dan rasional dalam penilaian. Apa yang pentingnya, kemunculanku dengan watak Cikgu Zura mampu memberi impak yang besar pada mereka yang berjawatan besar. Kalau ikan bilis tak merasa apa-apa, aku tahu apa sebabnya. Sebab mereka merasa tersindir. Ya, berapa banyak guru yang sanggup menerima kelemahan diri sendiri?

Terima kasih kepada SMK Takis, PPD dan KPM yang membenarkan kami terus berkarya....





0 comments:

Post a Comment