Tuesday, June 21, 2011 | By: Luna Biru

Sebuah Permintaan


Baru saja aku menerima sekeping surat dari seseorang yang bakal bergelar tokoh guru pada tahun ini. Surat itu dihantar sendiri oleh cucu beliau kepada aku. Dalam surat itu, ada terkandung sebuah sajak yang telah beliau cipta sejak tahun 1970-an lagi. Beliau juga ada menyelitkan sekeping nota kecil yang meminta aku mendeklamasikan puisi itu pada saat biodata beliau dibacakan. Tergamam  aku seketika...

Permintaan semudah itu, alangkah susahnya untuk kulaksanakan. Bukan lantaran tidak mampu melakukannya. Aku khuatir kalau-kalau gagal menyampaikannya sebaik mungkin, hingga manisnya tidak dapat dirasai semua. Aku takut aku bakal mengecewakan harapannya. Berpuluh tahun beliau menyimpan khazanah berharganya itu semata-mata untuk hari bersejarah ini. Alangkah naifnya kalau aku sampai mengagalkan impiannya.

Semoga aku dapat menyampaikan amanat ini sebaik mungkin demi melaksanakan amanat sepolos itu.

0 comments:

Post a Comment