Monday, June 6, 2011 | By: Luna Biru

Catatan seorang guru I

Aku masih di sini
Sabar seperti selalu
Meski sudah kering tekakku, berkedut kulitku,
Hilang rampingku dan berengsot usiaku.

Aku masih di sini
Tabah bagai dahulu
Senyum merunduk melihat kau semakin maju
Mengejar mimpi yang kau ceritakan padaku di tahun 1

Aku masih di sini
Pahlawan di matamu
Dulu.
Kini kau sudah menemukan pahlawan yang lebih agung
Bertanda nama PhD dan datuk
Lalu lupalah kau pada aku
Sedang aku tak pernah lupa warna hingusmu
Atau merah jambu darah di lututmu
Yang masih tertinggal di saputanganku

Ya, Aku masih terus di sini
Memberi lagi apa semampuku
Untuk melahirkan generasi perkasa segagahmu
Hingga ke hujung penamat di usia bersaraku.
....aku hanya seorang guru. Dan begitulah ia kekal selalu.  

0 comments:

Post a Comment