Tuesday, April 26, 2011 | By: Luna Biru

DILARANG MASUK :

Petang tadi aku spent masa tengok movie DILARANG MASUK arahan Jeffery Chiang. Aku berani cakap, best movie ni. Penuh dengan suspen thriller dan isi cerita yang padat. Ia mampu menyampaikan mesej dengan cara yang mudah melalui penceritaan yang bersahaja. Jalan cerita juga agak biasa namun garapan yang diberikan sangat memuaskan. Sungguhpun sedikit bercelaru pada sudut penceritaan imbas semula, namun, secara keseluruhannya, memang TERBAIK! Aku boleh kasi 4 bintang untuk movie ni. 



Pelakon-pelakon yang membarisi filem ni juga patut diberikan pujian. Lebih-lebih lagi si Butang a.k.a AZMA AIZAL YUSOF. Aku memang minat gile dengan dia ni. Lakonan dia mantap dan berkesan walaupun tak brapa hensem. Penampilan pelakon-pelakon lain seperti SHIQIN KAMAL (Lagenda Budak Setan & Mantera), ISMA HANUM (Drama Katarsis) dan MUNIF ISA pula menjadikan filem ini semakin ranum warna. Aku suka mainan mimik muka Shiqin yang dapat membawa penonton menghayati setiap peristiwa yang dialaminya. 
Apa yang menariknya mengenai filem ini ialah, ia tidak membawa kita ke alam mistik yang bercelaru dengan kewujudan makhluk halus. Ia hanya membawa kita ke sebuah dunia roh yang penuh misteri, yang menuntut hak mereka di bumi yang sama. So, kalau anda belum saksikan filem ni, jom ke cinema, tengok sama-sama sambil makan popcorn. Kat Asrto First pun boleh tengok juga cuma tak adalah pop corn caramel madu yang lemak berkrim tu. Yeha! 


AKU SOKONG PENUH INDUSTRI FILEM TEMPATAN!


SINOPSIS FILEM DILARANG MASUK
Empat sekawan, Fatia, Badrul, Juli dan Ronnie sudah kehilangan akal, buntu menemui jalan pulang. Perjalanan yang tidak sudah itu menemukan mereka dengan sebuah banglo usang di mana mereka memutuskan untuk bermalam di situ. Di rumah misteri yang seakan tidak berpenghuni itu, mereka menjumpai sejumlah wang jutaan ringgit di dalam sebuah beg yang sudah lama tersimpan. Dengan perasaan penuh tanda tanya, mereka dikejutkan dengan penemuan dua mayat yang telah reput dan sepucuk pistol – yang masih penuh dengan peluru hidup.Fatia yang masih bergantung dengan ubat, mengalami pengalaman aneh – kelibat seorang gadis perempuan yang menyebabkan Fatia trauma – seolah-olah dapat menyelami perasaan gadis itu. Fatia dapat merasakan ketakutan yang menyelubungi diri gadis tersebut,setiap detik yang dialami merungkai peristiwa yang telah berlaku di rumah itu. Keadaaan menjadi semakin genting apabila pistol berpeluru hidup hilang entah ke mana, masing-masing ketakutan dan berlaku pertelingkahan di atas wang yang dijumpai. Kekacauan yang menghantui Fatia merunsingkannya sehingga ia dapat mengetahui suatu rahsia – rahsia yang merungkai sebuah kebenaran. Apakah rahsia tersebut? Siapakah yang mendiami rumah itu? Apakah yang telah berlaku di situ?


Genre: Thriller, Horror, SupernaturalRelease Date: 07 Apr 2011Running Time: 1 Hour 30 MinutesDistributor: Metrowealth PicturesStudio : CineWorks / CinetrustProducer : Francis ‘Kitaro’ Tan, Leslie Ng, Jeffrey Chiang, Esma DanielDirector: Jeffrey ChiangCast: Shiqin Kamal, Azma Aizal Yusoof, Munif Isa, Isma Hanum Husein, Esma DanielOfficial WebsiteDilarang Masuk Movie
Official Facebook PageDilarang Masuk



MORE STORIES :
http://joshuaongys.com/2011/02/dilarang-masuk-forbidden-first-movie-in-malaysia-shot-entirely-canon-eos-5dmkii-5dmk2-dslr/
http://www.manggaonline.com.my/berita-selebriti/2686-dilarang-masuk-dapat-perhatian-luar-negara.html
http://www.thebestfilms.net/2011/03/dilarang-masuk-synopsis-and-trailer/


PELAKON :

0 comments:

Post a Comment