Friday, February 4, 2011 | By: Luna Biru

KURSUS BUN ASAS MANIS

BUN ASAS MANIS

Tarikh 1.1. 2011 adalah tarikh bersejarah dalam hidup aku sebab untuk pertama kalinya, aku berjaya membuat Kursus Bun Asas. Mulanya, ragu-ragu juga nak buat,tapi atas desakan Alongku, aku beranikan diri. Maklumlah, aku ni mana ada kursus bertauliah pun. Main pandai-pandai sendiri saja dan hasil eksperimentasi pengalaman orang-orang di sekitarku, terutamanya Umi.


Kursus ni diadakan sehari saja dengan bayaran RM100. Aku buat di sudut rumah aku saja sebab peserta pun Cuma 5 orang saja. Terharu juga aku ada peserta yang datang jauh-jauh dari Labuan semata-mata nak ikut kursus ni. So, aku mestilah beri yang terbaik supaya mereka rasa duit yuran yang dorang bayar dan masa yang dikorbankan itu berbaloi.

Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik dan sempurna. Dari sekilo bun yang dorang masing-masing buat, mereka berjaya menghasilkan 10 jenis bun seperti bun kacang merah, bun sosej, pizza, buttermilk dan cream  cheese. Semua bun peserta menjadi, gebu dan enak dimakan. Tapi nampak juga perbezaan hasil setiap satu bun peserta bergantung pada cara ulian. Ada yang terlebih gebu, ada pulak yang gebunya malu-malu kucing, ada pulak yang gebu tapi tak empuk. Tapi kira berbaloi sangat sebab masing-masing boleh bawa pulang hasilan sendiri. Puas-puaslah dorang makan bun malam ni. Ya la....bun kan mahal. Ni dengan hanya sekilo tepung, boleh makan bun puas-puas. Kalau beli di kedai, ntah berapa puluh ringgit la gamaknya tu.

Ni sebahagian gambar yang dapat aku share. Jurugambar aku tak berapa nak mengambil gambar hari tu. Tiada mood agaknya. 
Sesi pembelajaran

Menunggu bun masak dalam oven
Inilah sebahagian hasil bun peserta



Mengenali Bahan Membuat Roti

Ok, sekarang ni pula aku nak share beberapa petua untuk membuat bun yang aku share dari sebuah blog Author: HAJAH NORAINI BT HJ. ZAKARIA // Category: Tip dan Panduan

1.  TEPUNG
High Protein Flour atau Tepung Roti(TR) berbeza dengan Tepung Kek(TK). Didalam kandungan TR terdapat bahan-bahan pelembut yang dikawal oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan HalEhwal Pengguna dimana pelembut ini akan membuatkan roti menjadi gebu dan lembut. Tetapi bahan tersebut kurang berkesan kerana pengguna perlu membuat penambahan bahan pelembut(Bread Improver) agar roti yang dibuat menjadi lebih berkualiti lagi. Di dalam pasaran sekarang terdapat beberapa jenis Cap TR yang digunakan dalam industri bakeri. Antaranya:- Cap Bangau- Cap Timbang* Biasa digunakan oleh kedai Bakeri (Harga pasaran RM 64/25kg)- Cap Diamond- Cap Gunung Mas* Biasa digunakan dalam sektor perhotelan (Harga pasaran RM 66/25 kg)- Cap Kuda (Untuk pasaran Sabah, Labuan & Sarawak)
*Nota : kalau buat roti guna tepung selain dari yang terdapat diatas, roti akan menjadi keras.
2.  GULA
Gunakan gula halus atau PX sugar, kalau rajin "blender" gula tu agar semasa membuat adunan, gula akan hancur. Jika gula tidak hancur, doh roti akan jadi mengerutu dan apabila dibakar roti akan jadi keras.

3.  YEAST (Ibu Roti)
Kebanyakan industri pengeluaran roti menggunakan yis kering kerana senang dikawal proses pengembangan doh. Kalau guna yis basah kena timbang 2 kali ganda berat dari yis kering.Kalau belajar di Bakeri Ria Academy, yis keluaran syarikat Mauri akan digunakan.
4.  BREAD IMPROVER
Digunakan untuk melembutkan dan meringankan roti. Nama lain bagi Bread Improver adalah:

·         Bread Softner
·         Softner
·         Modular Softner
·         Magi Pro
·         S 500
·         Voltex (cecair).

Untuk makluman semua, pihak pembekal akan menjual Bread Improver dengan nama yang berlainan. Jadi pengguna boleh memilih senarai nama di atas, semasa membeli Bread Improver.

5.  MARGERINE/BUTTER/SHORTENING
Penggunaan bahan tersebut adalah untuk menambah ikatan struktur dalaman doh, agar menjadi roti yang berkualiti apabila dibakar. Ada beberapa perkara yang ingin saya kongsikan disini, mengenai roti jika menggunakan bahan2 tersebut:
* Margerine - kebanyakan pengusaha bakeri menggunakan margerine apabila membuat Bun dan menggunakan Shortening untuk membuat Sandwich Bread. Jika menggunakan Margerine, pengguna tidak perlu menyapu telur pada doh sebelum dibakar.Selepas dibakar, dimana bun masih panas, sapukan Butter atau Apricot glaze, untuk mengilatkan Bun sebelum di pamerkan.
Butter - Pastinya bun sedap dimakan apabila resepinya menggunakan Butter, tetapi para pengusaha bakeri tidak menggunakan Butter kerana kosnya yang mahal. Anda boleh menggunakan Butter jika hasilan bakeri untuk kegunaan sendiri atau keluarga.
Shortening - Lemak Sayuran. Kebanyakan pengusaha bakeri menggunakannya apabila membuat roti besar seperti Potatoe Bread, Garlic Bread, Sandwich Bread atau Whole Meal Bread. Sebelum dibakar, hendaklah doh roti tersebut disapukan telur agar hasilan nya tidak kelihatan pucat.

6.  SUSU TEPUNG
Pengguna boleh menggunakan susu tepung seperti Dutch Lady, Lactogen,Fernleaf dan lain-lain untuk menghasilkan ban atau roti yang enak dimakan. Tetapi banyak pengusaha bakeri menggunakan Susu Tepung timbang dimana dijual pada harga murah. Boleh juga menggunakan UHT Milk (Yg cair-sejuk) yang akan menghasilkan ban yang lebih sedap lagi.

7.  TELUR
Kebanyakan pengusaha bakeri menggunakan telur yang kulitnya berwarna putih. Untuk pengetahuan semua, telur jenis ini mengandungi kandungan air yang tinggi dan dijual pada harga yang murah. Biasanya pengusaha bakeri menggunakan telur gred B, untuk membuat roti atau kek.
8.  AIR
Gunakan air sejuk untuk mengawal proses pengembangan doh. Jika menggunakan air yg tidak sejuk, dikhuatiri, pengguna tidak dapat mengawal pengembangan yis kerana jika suhu yang panas, yis akan kembang terlalu cepat, yang pada akhirnya akan menjejaskan kualiti roti.
Resipi Bun Manis Asas

BAHAN-BAHAN

Bahan A

·         Tepung High Protein 1kg
·         Gula 200g
·         Yis 30 gm
·         Susu Tepung 50 gm
·         10gm bread improver (optional)
·         10gm bread softener (optional)
·         Garam 20 gm
·         Air (sejukkn dlm peti ais) 500ml

Bahan B

·         Telur 2 biji
·         Margerin 100gm (dicairkan)
·         Shortening 50gm

Bahan C

·         Marjerin cair untuk sapuan

CARANYA

1.      Adun semua bahan-bahan A. Campurkan bahan yg kering dulu kemudian tambah air sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi elastik.
2.      Masukkan bahan B dalam adunan dan uli hingga adunan jadi licin dan tak melekat di tangan dan bekas.
3.      Biarkan doh selama 30 – 40 minit. Tutup dengan kain putih yang lembap. Jangan biarkan terkena udara.
4.      Tumbuk2 doh dan uli untuk keluarkan angin. Ini penting untuk hasilkan roti yang tidak berongga besar di dalam.
5.      Bahagikan doh ikut berat yang dikehendaki. Bulat2kan doh. Rehatkan 10 minit.
6.      Keluarkan angin dari doh dengan cara memicit dan bulatkan sekali lagi.
7.      Bolehlah dibentuk ikut suka.  Lengserkan Loyang dengan marjerin.
8.      Biarkan hingga naik 40 minit – 1 jam.
9.      Panaskan oven 200°C selama 15 minit.
10.  Bakar hingga masak selama 10-15 minit (mengikut jenis oven).

Setelah bun masak, sapu marjerin cair di atas lapisan bun. Ingat sentiasa tutup bun anda dengan kain putih. 








Resipi butter milk (inti)
·         1/2 cawan tepung susu
·         1/2 cawan gula halus
·         1/2 cawan margerin/butter
·         1 sudu besar vanila
·         Campurkan kesemuanya dan kisar dalam kelajuan tinggi hingga sebati.

Resipi krim
·         Putar krimwell hingga kembang




Resipi ini boleh membuat pelbagai jenis bun, antaranya:











Selamat mencuba. (Tepung high protein dan improver mudah didapati di kedai menjual bahan kek)




Thanks to these blogs for sharing pictures


4 comments:

Anonymous said...

kalau nk ikut resepi ni blh ke x tuka guna yis basah

Luna Biru said...

Boleh.

emma said...

klu sy nak kursus blh?

Unknown said...

Adakah lagi penganjuran kursus membuat bun ini? Macam berminat pula saya menyertainya.

Post a Comment