Wednesday, October 22, 2014 | By: Luna Biru

behind the scene



Ni projek filem si Luqman dan groupnya sebagai tanda kasih di Surati. Skrip, jalan cerita, watak dan tema semuanya dorang buat sendiri. Aku hanya bertugas jadi penasihat dan penyibuk. Boleh juga digelar sebagai Fauziah Nawi, iaitu guru seni lakon.

Sejak mula lagi aku dah bagitau budak2 ni yang skrip dorang ni akan ada masalah sikit sebab dorang bawa watak atok. Siapa nak berlakon jadi atok? Kalau dia nak suruh jadi mak, banyak cikgu di atas sanggup nak turun bantu. Tapi Luqman pertahankan juga ideanya. So untuk menghormati hasil kerjanya, aku gagahkan juga bantu dorang.



Setelah segala masalah mengenai watak dapat diatasi, maka kami pun bergerak di pagi Deepavali dengan harapan dan semangat yang membara-bara. Doranglah. Aku membara juga...tapi bara-bara-bara-bere-bere-bere...hampeh....kalau bukan pasal dah terlanjur membesarkan perkara ni, aku siap nak undur diri. Peduli apa. Aku dah kata aku tak de kepentingan langsung dalam projek ni!

Tapi itulah...kita cuma merancang, Tuhan yang menentukan.



Pulaknya si atok yang dari semalam bersemangat bincang skripnya dengan aku, sampai ke azan zohor tak muncul-muncul. Kami dah sampai kering kena sun burn di pantai menunggu. Rasa marah dan kecewa bercampur baur dalam hati. Agaknya inilah sudahnya bila sejak pagi tidak dimulakan dengan tahmid memuji Allah, sebaliknya dengan erangan marah dan caci maki.

Aku bukanlah manusia yang rela berputih mata. Pulang dengan tangan kosong hanya akan membuat aku merasa tak ubah macam manusia yang tak berguna. Aku membayangkan berapa banyak dah duit yang sepatutnya aku buat bayar bil letrik esok dah aku gunakan semata-mata nak bagi makan pelakon dan kru2. Hanya kerana sorang pelakon tak datang, semua acara batal. Sungguh tak adil.



Akhirnya kami pun pulang semula ke port dan teruskan scene mana-mana yang patut. Aku cuba kunci mulut serapat mungkin. Berusaha tak jadi minah rempit yang suka-suka hati langgar dinding sampai menerobos ke ruang kerja orang. Ingat! Salah satu prinsip utama dalam bidang professionalisme ialah :

HORMATI BIDANG TUGAS RAKAN SEKERJA DAN JANGAN SESEKALI MEMANDAI2 BUAT KERJA ORANG LAIN KALAU KAU TAK NAK KENA BAND.

So aku peru disiplinkan diri untuk tidak meradak boundary tu. Tak wujud istilah 'sekadar nak mengingatkan kerana kita cuma manusia yang mudah lupa' kerana orang pro mana boleh lupa bidang kuasa dia....ye tak?

Tapi by the end, aku bersyukur sebab dari lapan scene, kami dah habiskan 5. Cuma tinggal 3 scene saja lagi. Luqman pun puas hati. Agaknyalah....

Peliknya, setiap kali terlibat dalam bidang perfileman yang tak seberapa ni, mesti ada kisah tragis yang membontot macam bayang-bayang. Istilah short movie dah macam satu taboo. Aku pun agaknya lepas ni dah serik nak sebut, Insya Allah, ini adalah projek terakhir aku dalam bidang ni. Atau mungkin akan terbuka balik hati aku kalau jumpa partner yang serasi. Nak tak nak, kena terima hakikat bahawa bukan semua bff boleh jadi partner kerja. Nampaknya kawan aku pun lepas ni kena cari gandingan lain kalau dia betul2 nak capai impiannya dalam bidang ni. Aku ni bagai selusur yang tersusup bawah kulit. Nak dibiar sakit, nak ditarik pun sakit. So...lepas ni kenalah cari haluan masing-masing.

Ok. Sampai sini dulu filem si Luqman. Mudah2an hasilnya seindah impian sang pemimpi2 muluk. Aku bahagia kalau mereka semua bahagia....Amin....




0 comments:

Post a Comment