Friday, January 3, 2014 | By: Luna Biru

melalak

Kemarahan yang disertakan dengan emosi yang berdebur2 buat kita nampak bodoh. Kata2 yang dilafazkan saat kebodohan itu menguasai pula buat kita nampak jauh lebih bodoh dari yang bernama keangkuhan. Aku sudah puas hidup dengan manusa sebegini. Dan nampaknya, sampai sekarang pun sumpahan itu seakan tidak pernah berakhir.



Marah adalah hak manusia selagi dia bernama manusia. Dalam Islam sendiri perasaan ini tidak dinafikan haknya. Tapi sebagai manusia juga kita perlu akur pada batas2 kemarahan. Kita juga perlu sedar bahawa kemarahan adalah sebuah emosi yang boleh dikawal, boleh disurutkan dan boleh dijinakkan; asal saja kita mahu menerima bahawa kita adalah lebih besar dari kemarahan itu. Malangnya kita sentiasa membiarkannya berkuasa ke atas diri kita. Kita selalu menjadikannya sebagai pengemudi diri kita sedangkan kitalah yang lebih berakal darinya. Lebih malang lagi kalau kemarahan ini berpunca dari hal2 yang remeh yang masih boleh dikendali dengan kebijaksanaan. Habis runtuh segala sistem kebahagiaan hanya kerana kegagalan kita menangani masalah kecil.

Ah. Cakap senanglah. Padahal aku pun emosi juga. Tapi percayalah. Aku jauh lebih baik, sedikit lebih waras dan rasional. Dan itulah yang menyeksakan.

Ps: aku sudah lelah disuruh diam.

0 comments:

Post a Comment