Saturday, January 18, 2014 | By: Luna Biru

Kau gila ke aku gila?

Jadi kisahnya ialah; aku ni sakit jiwa dan datang pula dari keturunan sakit jiwa. Mak aku sakit jiwa dan keluarga aku berantakan hinggakan aku tak pernah nak tenang selagi tak hancurkan hidup orang lain. Aku juga adalah seorang ibu beranak enam yang hidup dalam rumahtangga yang kacau-bilau hingga tak tersisa lagi ketenangan dalam diri aku. Kisahnya lagi, dia tak tau kenapa aku benci sangat dengan dia dan kenapa aku ni letak rasa cemburu yang tinggi sangat pada dia. Dia pun keliru...dan merasa sangat sedih dengan segala perilaku ku yang tidak adil padanya, sedangkan dia begitu sayang pada aku...

Baiklah. 

Waktu pertama kali dengar kisah ni, terus-terang dahiku berkerut kehairan. Selama ni aku ingatkan Miss DramaQueen ni lah yang sakit jiwa. Rupanya, dia lebih dulu menjual cerita...Great. Dia bukan lagi Miss Dramaqueen, tapi juga Ratu Twisted paling ulung. Air matanya adalah senjata paling ampuh. Mimik mukanya dan cerita-cerita sedihnya mampu mengundang simpati siapa saja. Dan, aku memang tak salahkan sesiapa pun yang mempercayainya. Dia aktress hebat. Tak mungkin aku dapat menyainginya. Aku juga tak salahkan suaminya yang begitu berani mengadukan hal ini pada ahli keluargaku. Itu isteri dia.. Dia berhak percaya pada isterinya. Kalau dah tiap malam isteri dia menangis melolong mengadukan tentang hal aku, sudah tentulah dia akan memilih untuk membela isterinya. Siapa tak sayang bini wei.... 

Anehnya, aku sikit pun tak marah. Hati aku dah lama mati nak marahkan dia. Setelah apa yang dah dia lakukan pada kehidupanku, hati aku dah tiada ruang nak marahkan dia lagi. Setelah mendengar semua kisah demi kisah yang dia canangkan, jesteru simpati aku padanya semakin bertingket-tingket. Dia adalah wanita yang layak dikasihani. Semoga Allah merasa belas padanya dan memberi sedikit hidayah agar dia mau sedar dari mimpi-mimpinya. Bahagianku telah kuratah rakus hingga terkesan dangkal sampai sekarang. 

Selama ini juga aku fikir aku telah berbuat silap dengan berkawan dengannya. Hidupku yang aman damai hancur punah semenjak mengenali dia. Rumahtangga kami juga pernah bergoncang habis kerananya. Tapi mungkin Allah punya rencanaNya sendiri. Mungkin juga dengan mengenali aku, dia akan berubah. Mana tahu? Insya Allah...

Jadi, 

Kisahnya adalah aku sakit jiwa dan gila. 

Oh...malunya!


0 comments:

Post a Comment