Thursday, May 30, 2013 | By: Luna Biru

Lunch at Promenade


Sejujur-jujurnya, bagi aku idea untuk buffet atau hi-tea di hotel 'berjenama' high class dengan kadar bayaran yang agak tinggi adalah sangat tidak berbaloi. Bukan duit menjadi persoalan tetapi hakikatnya, tahap kemampuan kita untuk menikmati lebih 70 jenis makanan yang dihidangkan adalah sebenarnya sangat terhad.   Terkecualilah kalau orang tu jenis berperut 'beladar' atau 'berampalus' besar. Untuk manusia yang usus perut kecil macam aku, rasanya aku lebih memilih untuk makan roti canai di kedai Bismillah. 


Lebih dari itu, bagi aku masa tiga jam setengah yang diperuntukkan adalah hanya membuang masa saja. What we can do during these hour? Talk about things and laugh about the past? Just like my odd friend, Nazri told me. You mean, you want to spend those hours by talking and laughing while enjoying your 70 types of meals?  Sure I can enjoy it kalau aku boleh duduk bersila atas kerusi dan ratah ais macam yang aku selalu buat di restoran biasa. But this one, is really not me. Aku jenuh nak makan sambil bergaya ala-ala princess. Agaknya itulah sebabnya aku tak kahwin orang kaya. Hahahaha....

Ia adalah sama sekali tidak mengujakan. Bahkan tidak dapat dinikmati sama sekali. 

Mungkin sebab tu aku selalu cuba mengelak untuk ikut acara sebegini. Sepatutnya acara sebegini perlu diisi dengan sesuatu yang lebih bermanfaat lagi than just talk about things and laugh about the past. 

Oh, katalah aku kampungan atau apa saja. 

Tapi aku support kalau majlis makan-makan begini dijalankan time dinner. Sebabnya, waktu dinner pihak hotel biasanya adakan persembahan tradisional ataupun band. Memang mahal. But there's something yang boleh hold kita untuk merasa berbaloi than just talk about things and laugh about the past. Hahaha...I like to repeat that lousy words!

Oh...kalau pihak sekolah abang kecik hati dengan ulasan aku, aku minta maaf banyak-banyak. Sebenarnya ini hanyalah ulasan pada keseluruhan hidup aku selama bergelar cikgu. Majlis sebegini diadakan setiap tahun selama 16 tahun. Dan selama itu jugalah tentatif program ini tidak pernah berubah sama sekali. 


By the way, dalam majlis ni terjumpa pula dengan sorang kawan lama masa dalam hati bercita-cita nak jadi ustazah dulu. Syukurlah dia betul-betul jadi ustazah sementara aku pula jadi teacher. Cik Jumaiyah namanya. Kami taklah rapat mana waktu sekolah dulu. Tak banyak yang aku tahu pasal dia. Cuma biasalah, bila dah tua-tua ni berjumpa, segala yang kurang selesa masa dulu-dulu sudah berganti dengan kematangan dan kedewasaaan seiring dengan perjalanan usia. 


Setelah jenuh memenuhkan perut, kami pun beredar menuju ke 1B. Hajat hati nak main bowling tapi akhirnya cuma menonton Fast Furious 6. Oh...janganlah fikir aku menonton dengan outfit yang gorgeous gila ni ya...banyak bilik persalinan boleh dikunjungi untuk bertukar baju. 

Apapun, thanks to Abang sebab belanja makan di Hotel Promenade ni. Thanks to Noy dan Along atas usaha melawakan aku di majlis ini. Mekap aku agak berbeza terutamanya pada bahagian mata. Itu semua adalah hasil usaha cik Stella. Thanks juga pada Umi yang telah mengeluarkan semua barang kemas yang dia ada semata-mata nak buat aku jadi perempuan sempurna. Malangnya, cincin kahwin pun aku baru jumpa dalam kereta. Memang hampeh aku ni. 



0 comments:

Post a Comment