Wednesday, October 17, 2012 | By: Luna Biru

tentang kota

Ini adalah kisah tentang kawan aku. Kawan aku yang selalu cuba menjadi yang terbaik dan buat yang terbaik to pleasant and to impress orang yang dirasakannya dapat memberi kesan dalam kerjaya dan kariernya. Kalau dia terbaca entry ni (sebab aku tahu dia tak suka baca blog aku yang super mengarut ni),syukurlah. Sekurang-kurangnya dia tahu betapa sakitnya hati aku. Kalau pun konsekuensinya kami putus kawan pun aku tak kisah sebab tindakannya hari ini bagi aku memang sengaja untuk menuju ke arah itu. Otherwise, aku juga bukanlah manusia yang mempunyai pengaruh apa-apa dalam karier dan kehidupannya, maka aku rasa, kalaupun dia kehilangan kawan macam aku maka itu tidak akan memberi apa-apa makna dalam dirinya.

Kepada kawan aku yang dikasihi,

Hidup ini adalah tentang kata yang dikota. Setiap kata adalah ibarat kota yang berdiri satu persatu dari sebiji bata hinggalah menjadi sebuah bangunan. Kata yang tidak dikota adalah ibarat cairan-cairan logam yang menitis ke bumi; yang nantinya akan meninggalkan kesan yang dikikiskan pun tak boleh, dibiarkan pun menjijikkan.



Mengota kata adalah prinsip yang perlu dipegang oleh setiap manusia. Ia adalah lambang harga kepada sebuah diri kita sebagai khalifah Allah. Memalsukan kata hanya menjadikan harga kita rendah di sisi manusia.  Kawan akan hilang respect, pekerja akan hilang kepercayaan, pasangan pula akan cenderung membalas dendam, anak-anak akan meniru perbuatan hingga mereka merasa tiada salahnya berlaku munafik. Tidak ada satupun faedahnya dari perbuatan yang maha sia-sia itu.

Hence, kalaulah kita tidak mampu mendirikan kota pada kata yang telah terlanjur dilafaz atas desakan aral yang melintang, maka kita sentiasa punya cara untuk memperbetulkan keadaan. Berlembut lidahlah untuk meminta excuse. Mungkin orang akan marah tapi mereka akhirnya akan faham juga. Faham dan hormat. Tapi tanpa excuse, manusia bukan sahaja akan merasa marah, tapi juga kehilangan rasa faham dan rasa hormat, apalagi kepercayaan. Ia ibarat janji seorang YB di awal piliharaya...

Tidak perlu memilih-memilih orang sebenarnya untuk mengota kata. Siapapun dan apapun status manusia yang telah kau terlanjur janjikan sebuah kota, ia tetap amanah yang sudah terpikul di atas bahu. Setiap amanah itu adalah tanggungjawab yang akan diperhitung selagi manusia tidak redha dan izin akan kebodohan yang telah kau palitkan ke muka mereka. Tiada gunanya membina kerjaya lalu berjaya, dipandang tinggi oleh ketua, tapi pada akhirnya, hidup kita sunyi tanpa manusia yang mempercayai dan menghormati kita sebagai khalifah.

Semoga kau berubah dan menjadi manusia yang lebih bertanggungjawab. Ingatlah, kau pernah bergelar sahabat, dan masih sahabat. Kita telah membesar bersama, belajar menjadi dewasa bersama, tapi hari ini kulihat kau masih berada di takuk itu...Kau tidak layak untuk dimarahi tapi layak untuk dikasihani.





(sambungan entry di matahari dan kanta)

0 comments:

Post a Comment