Friday, October 12, 2012 | By: Luna Biru

Berani Punya Budak

gambar di sini
Afdlin dan 'air tangannya' memang selalu aku tunggu. Meskipun agak terkecewa dengan beberapa filemnya sebelum ini, namun Afdlin sudah meletakkan satu standard dalam diri aku untuk wajib menonton filemnya. 

Dan, 
Filem Berani Punya Budak nyatanya masih terkeluar dari sasaran filem kegemaranku. Mungkin aku buta seni sebab bila aku baca review, kebanyakkannya memberikan komen positif terhadap filem ini. Mungkin aku juga bukan jenis manusia yang akan tergelak besar dalam komedi berbentuk lip sync. Tapi terus-terang bagi aku, filem ini sangat membosankan. Padahal ia bermula dengan sangat baik, hinggalah pada saat adegan imbas kembali bermula. Pemainan dubbing yang berpanjangan hanya meletihkan aura pendengaran sebab kita mulai berperang dengan keaslian suara dan mimik muka. 


Mungkin Afdlin punya alasannya sendiri dengan mengatakan bahwa ini adalah sebuah filem berotak kosong; dengan kata lain, saja nak menghabiskan bajet yang ada. Malangnya, seperti yang aku katakan pada awal tadi, Afdlin sudah meletakkan satu standard dalam karyanya. Maka kemunculan filem ini, beserta alasannya yang langsung tak konkrit itu, telah menyakitkan hatiku dan sekaligus menghilangkan sedikit respek aku padanya. 


Review terbaik di sini




0 comments:

Post a Comment