Monday, December 5, 2011 | By: Luna Biru

Mereka belum merdeka.

Ini bukan entry puitis. Ini entry merapu dan bersulam-sulam dengan sakit hati dan dendam. Aku ni memang agak pendendam sikit orangnya. Nasib takut dosa. Kalau tidak, pasti aku akan jadi manusia yang haloba dengan dendam.

Baiklah. Sebagai 'Klunya', entry ini adalah lebih berbentuk feminisme dan emansipasi wanita.

Ceritanya lebih kurang macam ni. Waktu kecik-kecik dulu, waktu umi sakit, aku selalu tengok abahku yang gagah perkasa itu akan jadi kalut tidak menentu. Kekalutan itu timbul kerana kebiasaan kebergantungannya pada umi yang selalu menyediakan keperluan harian kami sekeluarga. Lalu, bila umi ditimpa sakit, abah jadi kurang terbiasa mengendalikan hal-hal rumahtangga termasuklah makan minum kami yang masih kecik-kecik waktu tu.

MAsa berlalu dan aku banyak melihat situasi yang sama berlaku di sekitarku. Pakcik sebelah rumah aku yang hebat itu pun akhirnya jadi serabai bila Tuhan takdirkan isterinya diserang paralyse. Malah, mana-mana lelaki pun, yang aku kenali, bila dihadapkan dengan situasi seperti ini, akan terus tenggelam dalam ketidakbiasaan mereka mengurus diri sendiri. Kebergantungan kepada isteri telah menjadikan mereka manusia yang kurang pandai berdikari, malah tidak tahu mengurus anak-anak sekalipun. Dan isteri, seteruk apa pun sakitnya, selagi boleh bangun, tetap juga akan berusaha meneruskan perjuangan, walaupun terpaksa bertongkat siku semata-mata untuk memasak.

Persoalannya, kenapa? Kenapakah lelaki yang terkenal gagah perkasa itu tidak tahu mengawal emosi mereka bila menghadapi situasi seperti ini? Hebat sangatkah jadi lelaki sampai merasa tidak layak untuk menguruskan hal rumahtangga? Bayangkanlah keadaannya kalau mereka yang jatuh sakit. Sudah pastilah si isteri tidak akan merungut walaupun terpaksa menggantikan tugas mereka mencari rezeki.

Apakah perbezaan antara cinta perempuan dan lelaki? Dan adakah cara melempiaskan cinta itu juga berbeza mengikut jantina?

Dan, hari ini aku sudah bergelar isteri.

Apa yang pasti, aku berjanji akan mengubah keadaan itu agar generasiku lebih menjadi manusia prihatin dan tahu menilai cinta. Bahawa cinta itu bukanlah sekadar untuk dinikmati saat bahagia menjelma di depan mata. Tapi juga perlu dirasai saat bencana menimpa. Bukankah itu yang dimaksudkan dengan the partner of life?

0 comments:

Post a Comment