Thursday, May 1, 2014 | By: Luna Biru

khilaf

Sebenarnya aku  bercadang nak marah-marah dan hampratkan rasa marah itu macam abah sembur racun rumput.

Tapi bila aku tengok dorang semua (the 6+1) tu makan dengan penuh gelojoh dan berselera (walaupun tak sedap), aku ketawa sendiri dalam hati.

Masya Allah...

Inilah keluargaku. Anak-anak aku, suami aku.


Jangan harap dorang nak suprise kan aku dengan breakfast in bed atau sekadar nak simpankan sarapan yang umi masak untuk aku.  Mereka lebih rela berlapar menunggu aku bangun tidur dan kemudiannya sambut aku keluar dari pintu bilik macam tengok artis korea. Jangan haraplah nak rasa special sikit atau demand kena bagi suprise sebab dah memang satu rumah isinya cuma lelaki dan lelaki itu fitrahnya ialah kurang memiliki rasa prihatin (yang perempuan sorang tu pun dah masuk kategori lelaki, ok).

So,
inilah keluargaku.
Bukankah semua ini sebenarnya indah? Mereka begitu memerlukan aku, dan sebenarnya sangat menghargai apa yang aku lakukan. Mereka tahu aku akan sentiasa ada untuk mengisi perut mereka yang tak pernah kenyang tu walaupun di peti ais kadang cuma tinggal ais dan kontena. Mereka tahu aku takkan pernah biar mereka lapar dan sentiasa akan mengusahakan segala sesuatu untuk menggembirakan mereka meskipun dalam saat-saat yang sukar sekalipun.

Kau ada semua ni?

Apalah diharap pada suprise.
Suprisenya ialah mereka tidak pernah bosan menunggu aku.
Suprisenya ialah mereka tidak pernah jemu makan masakanku.

Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya, Luna.
Selagi bernyawa, selagi mampu, selagi diperlukan....

p/s : maafkan kekhilafanku...


0 comments:

Post a Comment