Wednesday, April 25, 2012 | By: Luna Biru

Aku, Teacher dan Mama

Aku cikgu. Terima gaji bulan-bulan dengan kerajaan dan sudah sign 'AKU JANJI' untuk bertaat setia dan berkhidmat untuk kerajaan sampai aku pencen. Co-business lah katakan...Gaji pun makin naik,kan? Karang kena cakap makan gaji haram pulak.

Aku juga ibu. Tiada gaji. Lagi duit keluar ada. Tiada sign surat sumpah, cuma janji pada Allah yang bersandarkan pada amanah semata-mata. Tiada pencen walaupun sampai nyawaku di kerongkongan.

Antara aku, cikgu dan ibu...aku sudah tidak tahu lagi mana satu lagi aku. Aku menghabiskan separuh masa di sekolah bermula jam 7.00 pagi sampai 5.00ptg. Aku balik bawa penat dan sisa masa itu aku habiskan lagi depan laptop atau menghadap buku-buku dan kertas gerak gempur. Masa 24 jam yang Tuhan bagi cuma tersisa beberapa minit sehari dan itulah yang aku dedikasikan untuk anak-anak aku.

Fahamkah? Kamu ibu. Aku juga ibu. Kamu cikgu. Aku juga cikgu. Tapi, kenapa kita berbeza?
Kenapa aku masih di sini dan kau ada di situ? Kenapa kau punya alasan untuk pamit dan aku tertinggal di sini tanpa alasan untuk pergi?

Demi Tuhan, aku sudah tidak tahu mana satu janji yang benar-benar tertuntut di akhirat.

0 comments:

Post a Comment