Monday, November 21, 2011 | By: Luna Biru

The Desperate Words that comes from The Desperate Man

Manusia itu aneh-aneh mahunya. Aneh-aneh pula keinginannya, juga cara ia akan mencapai keinginannya itu. Sering pula keinginan itu terperangkap dalam haloba nafsu yang buta hingga sanggup memperbodohkan diri. Bodoh! Memang tersangatlah bodoh manusia yang sudah tidak tahu membezakan mana hak mana bathil. Lebih bodoh lagi bila sanggup berselindung di sebalik penipuan dengan wajah kaca seolah-olah mangsa keadaan yang malang. Oh, tolonglah. Kenapalah dunia ini sering saja dipenuhi dengan manusia seperti ini? Mencari publisiti murahan dengan menabur lada sulah ke langit. Hakikatnya, bukan saja mata orang lain, matanya sendiri juga bakal perih terkena pijaran kepedasan.

Baiklah. Itu mukadimah atas satu hal yang baru saja berlaku padaku pagi kelmarin.

Aku sebenarnya tak tahu harus ketawa atau menangis. Atau seperti biasa hanya berlagak bodoh pura-pura tak sedar dengan apa yang berlaku. Insiden kali ini nyatanya tidaklah seteruk apa yang berlaku sebelum-sebelum ini. Tuhan cuma menguji sedikit barangkali, tidak sekeras yang dulu-dulu, sekadar untuk mengingatkan aku tentang masa lalu. Baiklah. Aku terima dengan redhanya. Alah bisa tegal biasa. Bukan riak. Cuma barangkali dihimpit perkara yang sama berulang kali buat aku jadi lebih tabah. Bukankah ini dugaan yang sama juga Tuhan sering berikan padaku sejak aku berusia 8 tahun lagi? Bezanya cuma kadang-kadang dosnya tinggi, kadang-kadang dosnya rendah.

Kepada dia, the desperate man yang angkuh meniupkan bebulu ayam di atas atap, ketahuilah, tidak sedikitpun perilakumu yang bakal mampu menggoyahkan tembok raksa anggunku. Aku yakin, kaulah yang bakar hangus terbakar dengan permainanmu ini, bukan aku. Sedang aku, hanya menunggu di sini, melihatmu sampai kau lelah memadam api yang kau mulakan sendiri. Teruskanlah dengan segala perundanganmu yang tak akan ke mana-mana itu.

Oya, Along bilang, kita akan ditimpa fitnah kalau ibu tidak redha dengan kita. Yelah, macam cerita Juraij tu, ingat tak? Aku sedar, aku ada banyak dosa pada umi. Cuma aku nak tanya, diasak fitnah adalah ciri hidupku sejak kecil lagi. Adakah itu bermaksud, umi memang tak redha dengan aku sejak kecil lagi? Bersyukurlah kalian menjadi manusia yang tidak diuji dengan bala dan musibah. Tapi ujian itu juga datang dalam perlbagai bentuk,kan?

0 comments:

Post a Comment